Får bærekraftig jernbanestasjon

Vinneren av arkitektkonkurransen for design av nye Trondheim Stasjon er kåret. Arkitema Architects har tegnet det nye stasjonsbygget som vil få en sentral plass i byen.

Bygget vil romme mye mer enn bare en stasjon, og målet er at det skal bli en møteplass for alle innbyggerne i Trondheim.

Vinnerforslaget «Kurven» ble lagt frem i dag. Arkitektkonkurransen ble lansert av Norske Arkitekters Landsforbund, NAL, og er resultat av Bane NOR Eiendoms og Trøndelag fylkeskommunes felles visjon om å skape et nytt arkitektonisk landemerke for Trondheim. Trondheim Stasjon blir det første bygget som er del av en større plan om å binde Trondheim sentrum sammen med havnen. Arkitema Architects skal, sammen med PKA Arkitekter, jobbe videre med vinnerforslaget til det kommende stasjonssenteret. Dette gjøres i tett samarbeid med Bane NOR Eiendom.

Det er et komplekst plan – og designprogram som foreligger for nye Trondheim Stasjon. Ønsket er å skape et multimodalt transportknutepunkt som kan styrke byens identitet og skape attraktive opplevelser for innbyggere og gjester i Trondheim. Samtidig skal stasjonssenteret bli et forbilde på klimavennlig byutvikling og grønn mobilitet.

Et sted for opplevelser

Målet er at stasjonen i fremtiden ikke bare blir et utgangs- eller sluttpunkt for reisen, men også en serviceopplevelse som samler varierte tilbud og reiseformer. Stasjonens rom skal bli et sted for opplevelser og det skal være en destinasjon i seg selv. Bygget kommer dessuten til å inneholde et stort kontorlokale, og vil dermed huse arbeidsplasser for hundredevis av mennesker.

Den nye stasjonen får god publikumsflyt, gode adkomstforhold og effektive service- og næringsarealer.

– Vi er veldig glade for at vi er utpekt som vinnere av konkurransen, og vi ser frem til et godt samarbeid med Bane NOR Eiendom, sier Thomas Grave-Larsen, forretningsområdesjef i Arkitema Architects. – Designforslaget vårt er vi svært tilfredse med, og jeg er sikker på at det kommer til å bidra til at Trondheim sentrum blir enda mer attraktivt for innbyggere, turister og dem som er på gjennomreise. Det nye terminalbygget vil bli en integrert del av kommunens flotte og ambisiøse fremtidsplaner for området mot havnen. Vi har lagt de fysiske rammene for klimavennlig reising med kollektivtrafikk. Her kommer ulike tjenester til å samles, og vi har planlagt nøye for å skape god flyt i logistikken for alle passasjerer, både de som kommer med tog, og de som kommer med buss, båt, sykkel og bil, forteller Grave-Larsen.

Komplisert trebygg under utførelse mens togene kjører

Trebyen Trondheim har gitt inspirasjon til å designe nye Trondheim Stasjon med bærende konstruksjoner i tre. Tre gir et lavt CO2-avtrykk, samtidig som bruken av tre gir identitet og estetisk kvalitet. Bygningen blir et tydelig landemerke, både arkitektonisk, klimapolitisk, og som en videreføring av Trondheims stolte tradisjon for trebebyggelse.

– Vi har vært i tett samarbeid med lokale arkitekter fra PKA, som har sikret at prosjektet har en solid lokal forankring, sier arkitekt og Partner Thomas Birkkjær fra Arkitema Architects. – Vår arkitektoniske tilnærming til oppgaven har vært å skape et nytt, samlende byrom for Trondheim – en «storstue» som tilfører byen en rekke nye og uformelle møteplasser og rom. Stasjonsbyggets kurver og avtrappende fasader gjør at koblingen mellom byen og havnen blir forsterket. Og de ikoniske gamle trehusene ved Nidelven blir fremhevet når man ankommer byen fra sjøsiden via Sjøgangen, sier Birkkjær.

En av de store utfordringene i den kommende byggeprosessen er at sentret skal plassers over togskinnene, og at dette skal foregå uten at togdriften blir påvirket. Derfor er en del av designet at de bygningsdelene som skal strekke seg over skinnene, vil bli oppført i moduler som kan monteres raskt. Også de helt spesielle fasadene, som gir solavskjerming til hele bygget, vil bli forhåndsprodusert i moduler. Dette vil forenkle monteringen på bygget.

Tilpasser seg omgivelsene langs kanalen

I Bane NOR Eiendom ser de frem til at det kommer en ny stasjon i Trondheim og gleder seg til å samarbeide med Arkitema Architects/PKA Arkitekter og de øvrige rådgiverne om et nytt og moderne terminalbygg. Det vil i første omgang bli utarbeidet et forprosjekt som senere vil danne grunnlag for beslutninger om prosjektets videre faser.

Arkitema Architects skal, sammen med PKA Arkitekter, jobbe videre med vinnerforslaget til det kommende stasjonssenteret.

– Det gamle stasjonsbygget på Trondheim S har for liten kapasitet til å ivareta en stadig økende trafikkstrøm, og adkomsten til plattformene er ikke optimal. Vinnerutkastet viser god publikumsflyt, gode adkomstforhold og effektive service- og næringsarealer. Det arkitektoniske uttrykket tilpasser seg omgivelsene langs kanalen på en god måte og gjør at terminalbygget vil fremstå som synlig og egenartet. Vi har stor tro på at vi med dette utgangspunktet kan utvikle et velfungerende knutepunkt og få flere til å reise kollektivt, uttaler prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom.

Bane NOR Eiendom er en av Norges største eiendomsaktører og har en rekke eiendomsutviklingsprosjekter ved knutepunkt i norske byer og tettsteder. Det nye terminalbygget ved Trondheim S er det største og viktigste knutepunktprosjektet Bane NOR Eiendom har i Midt-Norge.

Bygget blir også BREEAM NOR- sertifisert, og designet er gjort med hensyn til flere av FNs bærekraftsmål.

Toppbilde: Nye Trondheim stasjon i kveldslys.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen