Gasum signerer avtale med Equinor

Gasum utvider bunkringsområdet sitt, og vil nå – i tillegg til Norden – dekke ARA-området. Selskapet skal levere flytende naturgass (LNG) til Equinor, som de har hatt et godt samarbeid med siden 2011.

Gasum utvider det geografiske nedslagsfeltet sitt fra Norden til Antwerpen, Amsterdam og Rotterdam, også kjent som ARA-området (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen). Selskapet har signert en ny avtale med sin langsiktige samarbeidspartner Equinor, om å levere LNG i ARA-området.

Equinor er et stort, internasjonalt energiselskap med hovedkvarter i Norge. Gasum og Equinor har samarbeidet om ulike prosjekter og utvikling av leveringskjeden for LNG til Equinors fartøy siden 2011. I det siste har Gasum bunkret Equinors oljetankere som frakter råolje fra Nordsjøen til havner i Sverige og på Baltikum.

– Vi er veldig stolte over at Equinor valgte Gasum som samarbeidspartner i ARA-området. Equinor er et av foregangsselskapene innen bruk av LNG, og de var vår første LNG-kunde fra maritim sektor. Den nye avtalen markerer en ny milepæl i samarbeidet vårt, sier Jacob Granqvist, Gasums direktør for LNG-salg til maritim sektor.

Bunkringen av Equinor-fartøyene vil fortrinnsvis utføres av Gasums bunkringsfarøtyer Coralius og Kairos. Samarbeidet med Equinor i ARA-området utvider Gasums virksomhetsområde, slik at selskapet også kan levere til andre kunder i regionen. Denne utviklingen er et steg på veien mot Gasums målsetting om å levere løsninger for lavere CO2-utslipp i sjøtransporten.

LNG som drivstoff til sjøtransport

LNG er det mest miljøvennlige maritime drivstoffet på markedet, og det oppfyller kravene i svoveldirektivet for sjøfart samt de strengere, fremtidige grensene for utslipp av NOX og CO2. Et bytte til LNG eliminerer utslippene av SOX og partikler, og reduserer NOX-utslippene med opptil 85 %. LNG reduserer CO2-utslippene med ca. 20 %.

LNG og fornybar flytende biogass (LBG) går om hverandre, noe som betyr at de to gassene kan blandes. Bruk av både LNG og LBG er et av de konkrete tiltakene som vil ta shippingindustrien et steg videre mot en fremtid med lavere CO2-utslipp, sier Granqvist.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen