Kystverkets nye grønne flaggskip i drift

8. mai ble Kystverkets nyeste flåtetilvekst – OV Ryvingen – døpt i Ålesund. Hybridskipet har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift.

OV Ryvingen er et multifunksjonelt fartøy, som betyr at det skal utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til.

De nye fartøyene representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for dem som har fartøyene som sin arbeidsplass, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Banebrytende teknologi

OV Ryvingen er utviklet av Rolls-Royce Marine, sammen med Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted. Det et hybridskip med flere innovative løsninger som bidrar til redusert energibruk – blant annet verdens første permanentmagnet azipull-propeller, en stor «termos» som bruker varme fra hovedmotoren til varmegjenvinning, og et avansert energistyringssystem.

Overstyrmann Bjørn André Westerheim viser noen av batteriene om bord. (Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket)

I november 2018 vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV Ryvingen og Kystverkets fartøysfornyingsprogram.

– OV Ryvingen har en batteripakke på hele 3 MWh, noe som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan vi benytte landstrøm der det er tilgjengelig, og kan ligge til kai på batteridrift i opptil et døgn for å ha et havneopphold som er støy- og utslippsfritt. Så her har vi med andre ord fått på plass et grønt flaggskip for Kystverket, smiler Arset.

Tilfredsstiller nye miljøkrav

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV Ryvingens klimagassutslipp vil minimum være 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy OV Utvær, som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent dersom landstrøm blir tilgjengelig i alle havner OV Ryvingen anløper.

Kystverket har altså hatt en tydelig miljøprofil i prosjektet med OV Ryvingen. I tillegg til at en betydelig del av tildelingskriteriene var knyttet til fartøyets miljøegenskaper, ble det lagt høye miljøkrav i anskaffelsens såkalte skal-krav, som batterihybrid og tilrettelegging for biodiesel.

Miljøkravene har ført til at tilbyderne har jobbet tett med sine underleverandører, og designet fartøy med lav miljøpåvirkning som grunnfilosofi. Ryvingen er dermed utrustet med flere innovative miljøløsninger.

Til hovedfremdrift har Fitjar valgt permanent magnet-thrustere med høy virkningsgrad. Fartøyet utrustes med to separate generatorer som drives av en stor moderne dieselmotor med variabelt turtall.

I konkurransen har også støy til omgivelser vært en del av tildelingskriteriene, og leverandørene har i tillegg planlagt tiltak for å senke støynivået mest mulig.

I gang med neste hybridfartøy

Kystverket planlegger å dele sine driftserfaringer med de nye systemene med resten av den maritime næringen, slik at alle kan ta del i erfaringer fra den allsidige bruken.

Det nye fartøyet representerer også et kjempeløft med tanke på arbeidsforhold for mannskapet. (Foto: Sunniva Ullavik Erstad/Kystverket)

OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). De to førstnevnte ble levert av Fitjar mekaniske verksted (FMV) i Hordaland, mens sistnevnte ble levert av danske Hvide Sande Shipyard.

Kystverkets neste fartøy, som blir en kopi av OV Ryvingen, er allerede under prosjektering. Det skal bygges ved FMV, og den foreløpige planen er at skal det overleveres Kystverket høsten 2020. Nybygget skal hete OV Hekkingen.

Toppbilde: Kystverkets prisbelønte hybridfartøy OV Ryvingen. (Foto: Olav Helge Matvik/Kystverket)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen