Mercedes-Benz utvikler energilagringssystem

Teknologikonsernet Andritz og Mercedes-Benz Energy undertegnet før jul en samarbeidsavtale for utvikling av større batteribaserte energilagringssystem for vannkraftverk.

De to selskapene har inngått en samarbeidsavtale som omfatter bruk av moderne hybrid-energiløsninger for vannkraftmarkedet, basert på større batteribaserte energilagringssystem.

Hybrid-energi for vannkraft

Hybrid-energiløsningen er en kombinasjon av en eller flere energiutnyttelsesteknologier og må inneholde minst en fornyerbare energikilde så vel som et energilagringssystem.

Hybrid-energiløsningen fra Andritz og Mercedes-Benz kombinerer et vannkraftverk med et stasjonært energilagring, der av bil-litium-ion-batterisystem von Mercedes-Benz basert. I sammenlikning med konvensjonelle vannkraftanvendelse kan bruksområdet for maskinene utvides etter størrelse på batteriet.

Den lagrete energien gir kraftverksselskapene bedre muligheter til å utlikne virkningene av den volatile elektriske nettinnlagringen. Samtidig kan die livslengden for mekaniske komponenter forlenges. I tillegg åpner hybridløsningen for å utvikle nye nettjenester som Black-Start-støtte og virtuell svingmasse.

Batteriløsningen kan nyttiggjøres for alle typer og størrelser av vannkraftverk, uavhengig av turbintyper. Den dekker batterikapasiteter fra 200 kWh opp til 10 MWt ab og kan installeres i nye anlegg så vel som i bestehende anklagen.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen