T-banetogene som små kraftverk

Friksjon skaper varme og bremser frigjør energi. For å utnytte denne energien best mulig i sitt underjordiske nettverk, har Wiener Linien funnet en innovativ løsning.

De offentlige transportselskapene er mestere energisparing. De er alltid på utkikk etter nye ideer for å bringe passasjerene gjennom byen enda mer miljøvennlig.

Hvordan fungere dette systemet egentlig?

Det skjer tusenvis av ganger om dagen: Når en t-bane stopper på en stasjon, frigjøres bremseenergi. Mye av energien som genereres blir re-matet og driver andre tog som befinner seg i nærheten. Men hvis det ikke er flere tog på stasjonen samtidig? Inntil for noen år siden forble den overskytende energien ubrukt og omdannet til varme.

Takket være «Brake Energy»-prosjektet kan denne energien resirkuleres: Når det ikke er noe annet tog på stasjonen, mates den overskytende bremseenergien inn Wien t-banes 20 kV vekselstrømnett. Rulletrapper, heiser og belysning på stasjonene forsynes med resirkulert elektrisitet.

Hittil er det etablert to Brake Energy-anlegg; et i U2-stasjonen Hardeggasse og et i U1-stasjonen Altes Landgut. Vi ser nærmere på hvordan denne energien kan nyttiggjøres uten for mye tap.

Hvilke fartøy kan resirkulere energi?

Trikk eller t-bane – nesten alle deres skinnegående kjøretøy er allerede små «kraftverk». Energien som frigjøres under bremsing ledes tilbake til DC-nettet, og kan dermed drive andre kjøretøy i nærheten med denne frigjorte energien.

Andregenerasjons «Søvpilen» på den nye U6-linjen og ULF-trikkene ble levert fra fabrikk med den nødvendige teknologien. Nå blir de eldre «Sølvplier» og storparten av høygulvstrikkene ombygd for energigjenvinning.

Siden 2006 har Wiener Linien drevet sitt eget voksende AC-nettverk, som vi forsyner våre t-banestasjonene med strøm. Dette nettverket er et stabilt og mottakelig nettverk, så det var ideelt egnet for pilotanlegget for energigjenvinning på U2-stasjonen Hardeggasse. Men for å kunne bruke den matete likestrømmen i mellomspenningsnettet, var det nødvendig med installasjon av et omformersystem. Dette konverterer likestrømmen til vekselstrøm.

Hvor mye energi blir spart på denne måten?

Prioriteten i metronettet er utveksling av energi mellom bremsing og kommende tog. Hvis denne energistrømmen ikke er mulig, konverteres likestrømmen til vekselstrøm og mates inn i Wiener Linien sitt 20 kV-nett. Der er den tilgjengelig for å forsyne lys, heiser, rulletrapper, ventilasjon og andre fasiliteter på stasjonene.

Offentlig transport er sant Energiesparmeister. Jo mer energi som kan resirkuleres, jo mindre energi må regenereres. Beregningene viser at de to anleggene kan «bremse» rundt 3 GWt elektrisitet per år. Dette tilsvarer strømforbruket til i gjennomsnitt 720 husholdninger og det sparer rundt 400 tonn CO2.

Det vellykkede prosjektet startet med en pilotstudie i 2018 på U2-stasjonen Hardeggasse. I fremtiden skal det bygges fire ekstra anlegg for å muliggjøre resirkulering i hele t-banenettet. Det neste anlegget er planlagt å være i drift i løpet av 2021 på U4-stasjonen Ober St.Veit.

Bilde: I Wien blir energien fra t-banevognenes bremsing resirkulert og bruk både til belysning og ventilasjon – samt til startenergi for andre t-banesett. (Foto: Wiener Linien)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen