Sylskarpe bilder sporer kaprete skip

Ocean Finder fra Airbus utnytter satellittbilder for å gi stillbilder av alle havområder. Systemet sprenger grenser for sikkerhet og deteksjon for global skipsfart.

Nor-Shipping: Løsningen gir total dekning av havområdene ved hjelp av satellittbilder, med en utrolig oppløsning. Airbus har en rekke satellitter i omløp rundt jorden. Luftfartsgiganten bruker satellittene til å ta høyoppløselige bilder med en rekkevidde på opp til 800 km. Ocean Finder kan kombinere bildene med automatisk identifisering og åpen kildekode-data for å levere objekt-sentrert eller område-sentrert deteksjon og identifisering.

Et hjelpemiddel for militære og sivile oppdrag er pseudo-satellitten Zephyr, som fyller behovet for langvarig aktivum drevet på solceller. Plassert i stratosfæren settes den opp for å fly måneder av gangen. Zephyr kombinerer tilstedeværelsen av en satellitt med et UAVs nyttelastkapasitet – og gir overvåking når som helst, hvor som helst i verden.

Pseudo-satellitten Zephyr hjelper til med overvåkingen. (Foto: Airbus)

I følge det franske selskapets vil Ocean Finder støtte et bredt spekter av applikasjoner, som overvåking av flåter, lokalisering av kaprete skip og deteksjon av ulovlig aktivitet på et område. Systemet kan også oppdage forberedelser til maritime operasjoner i fiendtlige områder og bistå i lete- og redningsaksjoner. Teknologien blir for tiden pilotert av 10 selskaper fra hele den maritime sektoren, inkludert rederier og forsikringsselskaper. Airbus tar sikte på kommersiell lansering i september.

– Gjennom å tilby fullstendig synlighet over det minst overvåkede områdene av planeten, kan Ocean Finder være kan være en gamechanger for hele den maritime næringen, sa Etienne Klein, direktør for maritime løsninger i Airbus.

Klein forklarte hvordan kaprete Skip kan spores selv når fartøy opereres uten AIS-sporing, det gir en uovertruffen sikkerhet, sa Klein.

Rask tilgang til bilder

OneAtlas-plattformen gir tilgang til data i Living Library, samt Basemap og WorldDEM. Living Library inneholder multi-resolusjons og førsteklasses optiske satellittdata. De oppdateres daglig og blir umiddelbart anvendelige gjennom strømming, download og API.

– Dette er hjørnesteinen i å spre våre bilder og tjenester, sa Francois Lombard, leder av etterretningsvirksomhet ved Airbus Defence og Space. – Plattformen gir umiddelbar tilgang til data og analyser. Ved at mange flere tar den i bruk skapes nye forretningsmuligheter.

OneAtlas kombinerer førsteklasses bilder og bransjeledende ekspertise for å levere tematiske tjenester. Ny endringsgjenkjenning, med hjelp av maskinlæring, gjør det mulig å overvåke og analysere for automatisk å deteksjon og identifisering av endringer i infrastrukturen.

– Integrert med OneAtlas vil Ocean Finder bli et banebrytende verktøy for sikrere maritime operasjoner, sa Lombard.

Dubai fra luften: Dårlig oppløsing? Vel, bildet er tatt fra Pleiades, på 800 kilometers avstand. (Foto: Airbus)

Bildene vil være detaljerte nok til også å spore robåter og skjærgårdsjeeper. Dessuten vil Ocean Finder gi bedrifter mulighet til å planlegge tilgjengelig og trygg navigering gjennom polarområdene og den stadig viktigere Northern Sea Route. Med overvåking av ismasser og drivis kan operatørene optimalisere fraktruter.

Vellykket reell test

Bilder vil ikke være i sanntid, men kundene vil kunne få tilgang til bilder av et gitt område innen 24 timer. Til tross for Airbus er fremdeles et par måneder fra lanseringen av Ocean Finder, jobber de allerede med et produkt som skal ha enda høyere resolusjon. Dette ventes å komme på markedet i 2020.

Frigitt uten løsepenger. Med Airbus Ocean Finder ble tankskipet ARIS 13 funnet fire dager etter kapring. (Foto: Airbus)

Og systemet virker. Tankskipet ARIS 13 transporterte bunkerolje fra Djibouti til Mogadishu da det ble angrepet av bevæpnete menn i to hurtiggående båter. Piratene stengte all kommunikasjon og posisjoneringsutstyr, inklusive AIS-senderen. Da man mistet AIS-signalene, ba CSO Alliance Airbus om å programmere satellitten Pléiades til å spore skipet. Aris 13 ble funnet og mannskapet ble frigitt uten løsesum – fire dager etter kapringen.

Toppbilde: Ocean Finder støtter en rekke applikasjoner, fra sporing og lokalisering av kaprete skip til å overvåke ulovlig aktivitet og støtte for lete- og redningsaksjoner. Her fra havnen i Barcelona. (Foto: Eirik Iveland)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen