Hva skjer med elbilbatteriene?

Vi har allerede over 250 000 elbiler i Norge, etterhvert vil de gi mange batteripakker som skiftes ut. Hvordan lever batteriene videre? Hvor kan mye gjenvinnes, og hvorfor er forskjellen på gjenbruk og gjenvinning viktig?

Dette var tema under frokostmøte i regi av Norsk elbilforening og BatteriRetur på Kulturhuset i Oslo 30. januar.

Mange eldre elbiler har batterier som fungerer bra fremdeles. Etterhvert som de slutter å virke vil behovet for håndtere disse øke. Det vil også markedet for gjenvinning av elbilbatteriene.

– Norge er verdensledende på elbil. Brukte batterier kan få nye bruksområder etter livet i bilen, og gjenvinning har også næringspotensial. Vi ønsker at flere aktører skal få øynene opp for hvilke muligheter dette gir, men også at kompetanse trengs for å gjøre dette forsvarlig, sa Unni Berge kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening er med sine 75 000 medlemmer verdens største interesseorganisasjon for elbiler. Foreningen jobber aktivt for at vi skal nå Stortingets mål om at det kun skal selges utslippsfrie personbiler i 2025.

Mangler rammeverk

BatteriRetur er godkjent returselskap for alle kategorier batterier; bilbatterier, industribatterier og husholdningsbatterier. De gjør allerede forretning i et umodent marked.

Fredrik Andresen og BatteriRetur har som mål å kunne gjenvinne 100 % av elbilbatteriene. (Foto: Eirik Iveland)

– Myndighetene krever at det skal være en gjenvinningsgrad på 50 %, vi har 75 %. Men her er det bare snakk om battericellene. Tar vi med huset, der det blant annet er mye aluminium, har vi en gjenvinningsgrad på 90 %, sa daglig leder Fredrik Andresen.

Andresen fortalte om hva som er praksis i dag for gjenvinning og gjenbruk av elbilbatterier og hvilke planer de har for framtiden. Han savner mer oppfølging fra myndighetene. – Det vil bli et omfattende arbeid å samle inn batteriene, og hvem skal ta den kostnaden? Vi må få et lovverk på plass sa Andresen.

Også Bjarne Brøndbo savner et tydeligere lovverk. DDE-vokalisten eier bilopphuggeriet Bil1Din i Namdalen, og er opptatt av forsvarlig håndtering av elbilbatterier.

– Vi mangler et formelt rammeverk. Avfallsforskriftene setter krav til hvordan elbiler skal håndteres ved skroting, men det ingen sanksjoner om man bryter reglene. Mange i bransjen vår vil gjerne forholde seg til kravene – men da må myndighetene sørge for at alle forholder seg til dem. I dag kan man i praksis gjøre hva man vil, sa Brøndbo.

Brukte elbilbatterier kan få nye bruksområder. Men flere aktører savner et juridisk rammeverk. (Foto: Norsk elbilforening)

Miljøvennlig batteriproduksjon

Ved Skellefteå nord i Sverige bygger Northvolt AB en fabrikk for tilvirkning av litium-ion-batterier for elbiler og for lagring av energi. De satser på en miljøvennlig produksjon.

Northvolt og Emma Nehrenheim bygger en storskala fabrikk for miljøvennlig produksjon av litium-ion-batterier for elbiler. (Foto: Eirik Iveland)

– Vi har god tilgang på ren kraft, men i dag må du kjøpe inn katoder, anoder og andre komponenter – og de skal reise en lang vei for å komme hit. Med en storskala produksjon kan vi lage mange av disse komponentene selv, vi vil ta ansvar for større del av prosessen, sa Emma Nehrenheim, miljødirektør i Northvolt AB. – Det betyr at fabrikken blir litt større og noe mer avansert. Men gjør man det på den rette måten så får vi til en mer bærekraftig produksjon.

Fabrikken, Northvolt Ett, oppføres på et 50 hektar stor industritomt og skal stå ferdig i 2021. Den vil ha en total lagringskapasitet på 40 GWh, tilsvarende 200 000 litium-ion batterier per år. Den totale kostnaden er beregnet til 16 milliarder kroner. Både BMW Volkswagen har tydelig signalisert interesse for det svenske selskapet.

Toppbilde: Stadig flere bilprodusenter satser elektrisk: Aston Martin Rapid E er en av de nye modellen som snart kommer på markedet. (Foto: Norsk elbilforening)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen