Tysk maritim innovasjon på nært hold

4. til 7. juni skal 27 tyske utstillere vise frem noe av det beste Tyskland har å by på innen maritim innovasjon på en av verdens viktige messer for bransjen, Nor-Shipping.

Nor-Shipping 2019: I tråd med Norsk-Tysk Handelskammers fokustema «Maritime Innovation» har Norsk-Tysk Handelskammer sørget for sterk tysk tilstedeværelse på Nor-Shipping. I samarbeid med blant andre VDMA – det sentrale forbundet for tysk leverandørindustri – organiserer handelskammeret den tyske fellespaviljongen under det velkjente varemerket for kvalitet, «Made in Germany».

Fellesstanden skal huse 27 utstillere fra Tysklands maritime næring, og det gjør den til den tredje største av de i alt 20 nasjonale paviljongene som organiseres på Nor-Shipping i år.

– Vi er veldig fornøyd med å ha med oss hele ti flere tyske bedrifter enn forrige gang messen gikk av stabelen i 2017. Fra vår side har vi sørget for å tilby en mer helhetlig profilering av den tyske maritime industrien, og etterspørselen viser at vi treffer en bransje i oppsving med stor interesse for mulighetene i det norske markedet, forteller Andreas Totzauer, leder av messeavdelingen i Norsk-Tysk Handelskammer.

Nor-Shipping: The home of innovation

Maritim industri er en av Tysklands viktigste næringer og omsetter for om lag 165 milliarder NOK årlig. Bransjen er sterkt eksportorientert og teknologiledende på mange områder. 500 selskaper og 81 000 arbeidsplasser anslås å tilhøre verft- og leverandørindustrien alene. Bedriftene som deltar i den tyske paviljongen er operative innenfor ulike områder i den maritime sektoren – fellesnevneren er at de ligger langt fremme hva gjelder innovative løsninger på sine respektive felt.

– Vi har med oss blant andre Becker Marine Systems og TGE Marine, som er pådrivere for bruk av mer miljøvennlige energikilder og energibesparende utstyr i maritim industri. Begge utvikler løsninger som gjør det enklere å benytte flytende naturgass (LNG) som drivstoff i skip, sier Totzauer.

Markedsledende Liebherr Maritime Cranes er også en del av den tyske paviljongen. Selskapet har blant annet levert Norges største mobile kran som nylig er tatt i bruk ved Haugesund Cargo Terminals på Husøy. Bedriften har nylig også utviklet en kran som drives utelukkende av elektrisitet og som er spesielt designet for havner og terminaler med god elektrisk infrastruktur, noe som for tiden er under utbygging flere steder.

Mewis Duct Twisted – Energisparende propulsjonssystem fra Becker Marine Systems.

– Mecklenburger Metallguss bør også nevnes i sammenheng med maritim innovasjon. Bedriften produserer fremdriftssystemer og har utviklet en propellkappe som gjør det mulig å redusere drivstofforbruk i skip med tre prosent, forteller Totzauer.

Fokus på FNs bærekraftmål

Nor-Shipping har forpliktet seg til FNs bærekraftmål, særlig mål 14 som innebærer å «bevare og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling». Handelskammeret har i denne forbindelse engasjert den Oslo-baserte kunstnergruppen Guerrilla Plastic Movement til å smykke ut veggen i den tyske fellespaviljongen med kunst laget av plast fra havet.

– Vi synes dette er en fin måte å skape oppmerksomhet om den tyske paviljongen og samtidig peke på ansvaret vi alle har for å bidra til at det marine livet ikke ødelegges ytterligere, forteller Totzauer.

Toppbilde: Liebherr Maritime Craneshar levert Norges største mobile havnekran, en LHM 550 til Haugesund Cargo Terminals.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen