Tysk media-trofe 3D-printes

Strassacker, en av de eldste og største kunststøperiene i Europa, supplerer produksjonen med 3D-print fra Voxeljet. Teknologien brukes i fremstillingen av støpeformer og gir kunstneren større formmessig frihet.

Den tyske media- og TV-prisen Bambi deles årlig ut til personer med visjon og fortreffelighet. Til tidligere vinnere hører verdensstjerner som Samuel L. Jackson og Kate Winslet. Det ettertraktede bronserådyret produseres av familieeide Strassacker.

Ernst Strassacker GmbH & Co. KG ble etablert i 1919 i nærheten av Stuttgart og er en av verdens ledende bedrifter innen kunststøp. Siden 2001 leder Edith Strassacker familieforetaket som fjerde generasjon. Under hennes ledelse har de fremstilt avanserte skulpturer, moderne arkitekturelementer, sakral kunst samt store plastelementer for det offentlige romm.

Digital modellering hos Strassacker

Tradisjonelle produksjonsmetoder har gitt begrensninger når det gjelder utforming av kunstverk. Nå flytter 3D-print grensene for av hva som er mulig. Modeller av akrylglass (polymetylmetakrylat, PMMA) og støpeformer av kvartssand kan raskt lages med industrielle 3D-print-systemer.

Strassacker støperi kan tilby kundene både manuelle som digitale fremstillingsmetoder. Ved spesielle tilfeller kan metodene også kombineres. Som her med en del av Mühlhäußers skulptur KAS. (Foto: Voxelljet)

Strassacker har tidlig sett potensialet i 3D-print og selskapet har allerede arbeidet i mer enn 15 år med additiv printete råemner – blant annet med Voxeljet sine plastprinter-modeller. Voxeljet har spesialisert seg på industrielle 3D-printsystemer, og leverer til bilfabrikanter og støperier, så vel som til innovative virksomheter innen kunst-, arkitektur- og design.

– Det er nesten ingen grenser for hvilke ideer som kan la seg realisere, men ideene må du fremdeles ha selv, sier Peter Mühlhäußer, produktlinjeansvarlig for 3D-print i Strassacker.

– Akkurat som at du må å vite når bruk av en teknologi er fornuftig og når ikke. Våre ingeniører, designere og 3D-modellerere vet dette.

To gode eksempler på samarbeidet mellom Strassacker og Voxeljet er skulpturene «KAS», et personlig prosjekt av Peter Mühlhäußer og krakken «Infiniala» av designeren Sergej Ehret.

KAS står for Kinetic Assembly Structure og gjenspeiler materialisering av en digital fantasi.

Når man ser nærmere på «Infiniala» sine tallrike konturer, oppdager man at krakkens linjer utgjør en uendelig sløyfe. Dette viser de unike mulighetene i utførelsen av komplekse, digitalt initierte kunstverk. Så forseggjort nestede geometrier kan bare realiseres ved hjelp av additive prosesser. Og lage noe tilsvarende med konvensjonelle metoder ville ikke være mulig.

Støp uten silikon-negativ

Selskapet Strassacker bruker 3D-Printservice fra Voxeljet uten verktøy, for blant annet å lage positiv-modeller for bronsestøp. Først lager oppdragsgiveren en 3D-modell av kunstverket. Hos Voxeljet blir CAD-dataene overført til 3D-printsystemet VX1000, så blir et 150 mikrometer tynt lag av PMMA printet. Er 3D-printen ferdig fjernes ubundet PMMA-pulver, komponentene settes inn med voks og positiv-modell sendes til Strassacker. Tre til fem dager etter ordreinngang er modellen på plass i støperiet.

Først blir det laget en voksmodell av Bambi, som grunnlag for formen man skal helle den glohete bronsemassen i. (Foto: Daniel Naupold)

Deretter kan støpeprosessen på Strassacker begynne – med en betydelig fordel: de trenger ikke å lage noen ingen negativ-form i silikon. PMMA-emnet kan legges direkte i keramikken og brennes ut på 700 °C. PMMA brenner helt ut og de har en ren keramisk form de kan helle smeltet metall i.

Finarbeid fremdeles nødvendig

Når støpeprosessen er fullført, starter arbeidet med siselering og patinering. En service Strassacker-kundene setter spesielt pris på. I nært samarbeid med kunstneren vil det endelige utformingen av verket gjøres her.

Siselørene finpusser de fineste strukturene presist med et spesielt produsert slagg. Støpte deler settes sammen med en spesialutviklet sveiseprosess slik at ingen sveisesømmer er synlige på det ferdige kunstverket.

Også blir Bambi får sin høyglanspolerte overflate. Til slutt gir patinøren verket farge, når de forskynder den naturlige oksidasjonsprosessen ved hjelp av kjemiske reaksjoner. Også her er høy håndverksmessig kompetanse påkrevet for å treffe de planlagte fargenyansene helt presist.

Sovjetfødte Sergej Ehret er ansatt i kunststøperiet som kunstner og designer i Strassackers atelier for produktutvikling og billedhuggeri. Linjene i krakkens «Infiniala» utgjør en uendelig sløyfe. (Foto: Voxelljet)

Man kan også tenke seg at VR-briller skal kunne underlette fremstillingsprosessen. Slik at kundene kan se det ferdige verket i størrelse, farge og form i et tredimensjonalt rom før det faktisk går i produksjon.

– Det ville være en stor praktisk hjelp som kan løse mange problemer på forhånd. Det vil utvide den dynamiske kreative dialogen mellom kunstnere og håndverkere, mener Mühlhäußer.

Enn så lenge gjenstår å se hva som kommer ut i nær fremtid på nye unike, 3D-print prosjekter fra Voxeljet og Strassacker.