Alstom kjøper Bombardiers togproduksjon

Kanadiske Bombardier har store finansielle problemer. Nå skal de selge jernbanevirksomheten til den franske TGV-produsenten Alstom.

Alstom vil overta togdelen fra sin kanadiske konkurrent Bombardier. Prisen er antydet til å ligge rundt 6 milliarder euro, i følge en melding fra Alstoms hovedkvarter i Saint-Ouen-sur-Seine i Paris. Partene har undertegnet en intensjonsavtale.

Alstom har en visjon om smart mobilitet, og vil bli en tilrettelegger for moderne mobilitet. Men togproduksjon vil fremdeles være en viktig bærebjelke for selskapet.

Alstom og konsernsjef Henri Poupart-Lafarge har nye tanker om hvordan hele mobiliteten kan organiseres. Nå styrker de sin posisjon på verdensmarkedet. (Foto: Eirik Iveland)

Bombardier har i 2019 hatt store problemer i togvirksomheten, der regnskapet viser blodrøde tall. Bombardier befinner seg i en restruktureringsprosess. I fjor solgte det gjeldstyngde transportkonsernet som virksomhet med regionalfly for rundt 700 millioner euro til japanske Mitsubishi Heavy Industries.  Nylig måtte de også trekke seg fra samarbeidet med Airbus om å bygge kort- og mellomdistanse jetfly. Kanadiernes investeringen i prosjektet på nesten seks milliarder euro ble for tunge.

Konsekvenser i Tyskland

For Tyskland vil en slik transaksjon ha stor betydning. Hovedsete for togproduksjonen er i Berlin. Bombardier har tilsammen 40:650 medarbeiderne i 60 ulike land, av de jobber ca. 6500 faste i Tyskland. I tillegg kommer rundt 1100 innleide. Eksperter regner med at overtagelsen vil føre rasjonalisering og kraftige kutt i bemanningen.

I Norge er man i full gang med å skifte jernbanens signalsystem til den felles europeiske standarden ERTMS. Alstom vant dette anbudet knapp margin foran nettopp Bombardier. (Foto: Eirik Iveland)

Togdivisjonen er regnet som den mest verdifulle delen av Bombardier, selv om de strever med operative problemer. Konsernet var nylig nødt til å sende ut et varsel om dårlig inntjening. Det var også problemer med oppdragene for Deutsche Bahn.

Med overtagelsen øker Alstom sin ordrereserve til 70 milliarder euro og styrker sin posisjon på verdensmarkedet. EU-kommisjonen må godkjenne handelen.

Toppbilde: Skyer på himmelen for togprodusent. Bombardiers ledelse har sett etter flere muligheter til å redusere det enorme gjeldsberget. (Foto: Norske tog)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen