Følg byggingen av Trysfjordbrua på nettkamera

Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal.

Nettkameraet gjøres tilgjengelig for alle. Det skjer gjennom et samarbeid mellom byggherre Nye Veier, totalentreprenør AF Gruppen og deres kristiansandsbaserte underentreprenør Kruse Smith som bygger brua.

– Trysfjordbrua en mektig konstruksjon som skal bære firefelts, trafikksikker motorvei over fjorden. Det er en spennende prosess å følge. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle, sier Harald J. Solvik, prosjektsjef i Nye Veier.

Man blir møtt av oversiktsbilde som viser begge søylene. Ved å bruke musepekeren, kan man holde den over aktuelt sted i oversiktsbildet, klikke på det, og får et tettere mer detaljert utsnitt.

Fritt frem bru

De to søylene som skal bære konstruksjonen ble reist gjennom døgnkontinuerlig glidestøp i et imponerende tempo. Arbeidet tok 20 dager, og ble ferdig akkurat i tide til julefreden senket seg over anlegget i 2019. Første halvdel av 2020 foregikk et stort arbeid med å bygge søylehoder og legge alt til rette for de avanserte arbeidene med å strekke ut brua. Siden sommeren i år har publikum fått se at to «T-er» vokser frem. Da julefreden senket seg i år, er arbeidet på vestre søyle kommet lengst. Den bærer nå ved juletider 2020 omtrent 70 meter med firefelts veibane i 24 meters bredde.

Brua er en fritt frem bru – ei bru som støpes i likevekt ut fra søylene. Trysfjordbrua er blant de største konstruksjonene som realiseres i forbindelse med Nye Veiers utbygging av ny, trafikksikker E39 mellom Kristiansand vest og Mandal øst.

Nettkamera

Følg utbyggingen av Trysfjordbrua https://kunde.byggekamera.no/?u=e39kvmo&camera=BK0223&width=fullsize

Det er mulig å følge hele utbyggingsprosjektet Kristiansand vest – Mandal øst via nye dronebilder hver måned på: www.pano.afgruppen.no/e39km

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen