Matchmaker for norske grønne løsninger

Norge må øke fastlandseksporten, og da må vi løfte frem grønne norske innovasjoner. Et middel blir den digitale plattformen The Explorer.

Helene Friis i Innovasjon Norge leder Norges nyopprettede digitale utstillingsvindu for grønne og bærekraftige løsninger. Visjonen er å koble utenlandske aktører med norske løsninger.

– The Explorer er et viktig tiltak i en helhetlig eksportsatsing, hvor målet også er å posisjonere Norge som en bærekraftspionér i internasjonale markeder, sier Friis.

Bestillingen kom fra statsminister Erna Solberg, som ønsket et utstillingsvindu for norske bærekraftige løsninger.

– Målet er å gjøre Norge like kjent for bærekraftige løsninger, som for olje og natur.

The Explorer er en del av det nasjonale verdiskapningsprosjektet Merkevaren Norge, som har som hovedhensikt å bidra til å øke norsk eksport, tiltrekke utenlandske investorer og riktig type turister til Norge.

Snakke opp norske løsninger

Innovasjon Norge kan ikke favorisere enkeltbedrifter, men gjennom The Explorer kan man løfte frem innovative, grønne løsninger.

– Det er behov for å snakke opp norske løsninger. I Norge er vi gode på produktinnovasjon, men når det gjelder markedsføring er det en del å gå på, mener Friis.

The Explorer er en digital plattform for å løfte frem grønne og bærekraftige løsninger. Helene Friis leder satsingen. (Foto: Eirik Iveland)

– Gjennom The Explorer har norsk næringsliv nå en plattform. De som ønsker å være med må registrere virksomheten og fylle ut et skjema på 300-400 ord om selve løsningen – det er ingen lang søknadsprosess.

Bedriftene kan bruke denne presentasjonen i sitt eget markedsarbeid, de setter pris på å få «one-pagere» som gir en klar fremstilling av selskapets grønne og innovative løsning.

– Vi trenger en kritisk masse før vi går internasjonalt, vi har sagt vi bør har rundt 200 løsninger som vi kan presentere. Per i dag har i underkant av 400 bedrifter registrert seg, mens 150 løsninger er godkjent og publisert.

Kriterier for å være representert på The Explorer er at løsningen er grønn (en teknologi, produkt eller prosess som er bedre for miljøet enn det som brukes i dag), at den kan levere på ett eller flere av FNs bærekraftsmål samt at bedriften må etterleve god forretningsskikk.

– Løsningene skal være innovative og grønne – og bedriftene må ha internasjonale ambisjoner, sier Friis. Grunner til at noen løsninger blir avvist kan være at de ikke er grønne nok, ikke innovative nok eller at de ikke har kommet langt nok i utviklingen, sier Friis.

Internasjonalt nettverk

Blant annet fordi vi skal fase ut olje- og gassproduksjonen innen 2040 må Norge i følge Statistisk Sentralbyrå fordoble eksporten fra fastlandsindustrien. – Det betyr at mange bedrifter må utvide markedsområdet sitt og tenke mer internasjonalt. Mange flere burde bekymre seg om eksportgapet, mener Friis. – Norsk sjømatnæring går for eksempel glipp av 30 milliarder kroner siden mesteparten av fisken sendes ubearbeidet ut av landet.

– Det kan være dyrt å bygge opp et internasjonalt salgsapparat for en bedrift. Innovasjon Norge har et stort ute-apparat og jobber tett med norske ambassader og konsulater. The Explorer skal bli et verktøy i ulike forretningssammenheng for alle som representerer Norge og norsk næringsfremme i utlandet. Dette kan bli meget nyttig for norske bedrifter som vil gå internasjonalt med sine nye produkter.

Regjerning og statsminister Erna Solberg ønsket et utstillingsvindu for grønne norske løsninger. The Explorer er snart klar for internasjonal lansering. (Foto: Innovasjon Norge)

Vil lokke spennende samarbeidspartnere

Når den tekniske matching-funksjonen er klar til internasjonal lansering, vil utenlandske bedrifter som registrerer seg får flere fordeler enn de som bare browser. Målet er ikke bare å finne noen som vil kjøpe norske løsninger.

– Gjennom The Explorer håper vi å tiltrekke utenlandske investorer, spennende samarbeidspartnere for prosjekter eller for å utvikle løsninger. Dessuten håper vi dette kan bidra til å trekke flere flinke folk til Norge, vi trenger flere folk med kompetanse, sier Friis.

The Explorer lanseres internasjonalt i mai, under Green Tech Festivalsom holdes 23.–25. mai i Berlin.

– Jeg er spent på å se de første matchene. Tanken er at utenlandske interessenter gjennom The Explorer ser en interessant løsning, løsning, og så vil tjenesten enkelt sette partene i kontakt med hverandre. Vi tar sikte på å kunne publisere noen suksesshistorier, slik at vi kan vise at vi lykkes, sier Friis.

Supply-klyngen GCE NODEinviterer til informasjonsmøte 3. april i Kristiansand om The Explorer. Helene Friis vil gå gjennom hva tjenesten er og hvordan bedriftene kan utnytte mulighetene den gir.

DU kan lese mer og registrere firma og løsning på The Explorer

Toppbilde: Mange aktører innen norsk offshoreindustri har økt fokus på innovative løsninger for bærekraftig energiproduksjon. Her fra Hywind Pilot Park. (Illustrasjon: Statoil)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen