387 millioner påstigninger i 2018

Nye tall fra Ruter viser en trafikkvekst på 4,2 prosent i 2018. Dette tilsvarer 387 millioner påstigninger totalt, hele 16 millioner flere enn i 2017.

Veksten i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus fortsetter. I Oslo var veksten i 2018 på 4 prosent, og i Akershus var det en trafikkvekst på 4,9 prosent.

– Veksten i kollektivtrafikken er først og fremst befolkningen sin fortjeneste, kundene våre parkerer bilen, tar kollektivtilbudet i bruk, og bidrar til å redusere utslipp. De fortjener en stor takk når vi oppsummerer tallene for fjoråret. Tillit og satsing fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gjør at vi har kunnet øke kapasiteten, frekvensen og kvaliteten på tilbudet vårt, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Vekst på 16 millioner

Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. Dette er en økning på hele 16 millioner påstigninger i forhold til året før, nesten 44 tusen nye påstigninger hver dag. Kollektivveksten er tre ganger høyere enn befolkningsveksten. Biltrafikken gjennom bomringen har gått ned med nesten fem prosent.

– Veksten i kollektivtransporten fortsetter med nye rekordtall. Når biltrafikken også går ned, blir det mindre kø, eksos og klimautslipp. Det er bra for alle som bor i byen vår, og for lufta vi puster i. Vårt mål er at skal være enkelt for alle å velge miljøvennlig. Vi har derfor gjort det gratis for barn opp til seks år og kutta prisene for ungdom, og i år kommer det 70 nye elbusser i Oslo. Det betyr mindre støy og en enda mer behagelig reise for flere, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Flest reiser med buss

Det er bussene som transporterer flest passasjerer, med 168 millioner påstigninger i 2018. Deretter kommer T-banen med 122 millioner påstigninger, og trikken med 51 millioner.

– Fylkestinget i Akershus har over flere år bevilget store midler for å bygge ut et godt kollektivtilbud i fylket. Det er derfor svært gledelig at Ruter lykkes så godt med å tilrettelegge et kollektivtilbud som stadig flere velger å bruke. I et fylke som Akershus som består av alt fra byområder til store landsbukskommuner hvor mange er avhengig av å bruke bil, er dette ingen selvfølgelighet. Det gjør meg optimistisk med tanke på utviklingen av kollektivtilbudet i det nye Viken, sier Anette Solli, fylkesordfører i Akershus.

Ruteendringer gir resultater

Det er gjort flere grep for å videreutvikle kollektivtilbudet i Oslo og Akershus i løpet av 2018. Både i april og oktober ble det gjennomført ruteendringer som hadde som formål å sikre mer effektive reiser inn og ut av hovedstadsområdet, samt bidra til å styrke tilbudet for å møte befolkningsveksten. Særlig er det busstilbudet i Oslo og Akershus som har fått en solid styrking i løpet av året. I 2018 var det også seks elbusser i test i Ruters område, i 2019 kommer 120 nye elbusser i trafikk i Oslo og Akershus.

– Et tilbud som er tilpasset markedet gir resultater, innsatsen til om lag 5000 medarbeidere i over 20 selskaper bidrar hver dag til å gjøre Osloregionen til et bedre sted å bo og reise i. Fremover skal vi fortsette å levere, øke innsatsen, jobbe videre for å oppnå ambisjonen om nullutslipptrafikk og ta imot eksisterende og enda flere nye kunder, sier Bernt Reitan Jenssen.

Ruter har valgt ut åtte av FNs bærekraftmål, der kollektivtrafikken kan påvirke utviklingen positivt. Den nye bærekraftstrategi kan leses her: https://barekraft.ruter.no/

Bilde: Bussene transporterte 168 millioner passasjerer i 2018, mens trikken hadde 51 millioner påstigninger.(Foto: Redink Fartein Rudjord/Ruter)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen