ABB lanserer automatisk lading for elbussflåte

ABBs ekspanderer ladeløsninger for bærekraftig, offentlig transport med automatiske pantografer for økt fleksibilitet og effektivitet.

ABBs nye Panto Up lader elbusser via en pantograf montert på bussens tak. Kombinert med selskapets depotladere byr løsningen på en fleksibel, effektiv og fullstendig automatisert ladeløsning for større elbussflåter. Dette er en spesielt god løsning der areal til lading er en utfordring.

Løsningen byr på sekvensiell lading på 50 til 150 kW av opptil tre busser samtidig i depot. I tillegg kan den benyttes til klattlading, for eksempel ved rutens endestopp. Med ladekapasiteter på 150–600 kW er dette en ideell løsning for utslippsfri, offentlig transport uten unødige innvirkninger på den daglige driften.

Innovasjon og digitalisering

– Panto Up er en milepæl i vårt arbeid med automatisk ladning for bussoperatører som ønsker å redusere karbonavtrykket, minimere kostnader og få bedre kontroll med flåtens ytelse, sier Frank Muehlon, leder for hurtiglading hos ABB.

Panto Up byr på sekvensiell lading på 50 til 150 kW av opptil tre busser samtidig i depot.

– Med vår stadige utvidelse av ladeporteføljen kan ABB nå møte kravene til alle elbussoperatører globalt, uavhengig av flåtestørrelse. Behovet for bærekraftig, offentlig transport øker og vi er stolte av å bidra til denne endringen med kontinuerlig innovasjon innen ladeteknologi, fortsetter Muehlon.

Som en del av ABB Ability stiller Panto Up med fjerndiagnostikk og andre styringsverktøy. Disse avanserte løsningene sørger for lange serviceintervaller, kort reaksjonstid ved eventuelle feil og problemer, samt verdifull statistikk fra ladestasjonene.

ABB er i dag en av de ledende leverandørene av infrastruktur til elektriske kjøretøy og fartøy. Med en komplett produktportefølje bestående av lade- og elektrifiseringsløsninger for elektriske- og hybride biler og busser, i tillegg til skip og tog. Siden 2010 har ABB solgt over 10 000 hurtigladere i over 70 land.

Toppbilde: ABBs nye Panto Up lader elbusser via en pantograf montert på bussens tak.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen