Alstom med batteridrevne regiontog i Tyskland

Alstom skal produsere, levere og vedlikeholde elleve batteridrevne elektriske tog i Tyskland av typen Coradia Continental. Kontrakten er verdt rundt 100 millioner euro.

Togene skal gå i regional togtrafikk på Leipzig-Chemnitz ruten for VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) med støtte fra ZVNL ( Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig), de to myndighetene som har ansvar for linjen. Alstom tilbyr alle typer trekksystemer på markedet, samt hele spekteret av utslippsfrie tog – fra effektive elektriske motorer til hydrogendrevne brenselceller og avanserte batteritrekk.

Allerede i 2014 signerte Alstom kontrakt med VMS for leveranse av 29 Coradia Continental elektriske regionale tog (EMU). Myndighetene ønsket batteridrevene elektriske tog til å betjene 80 kilometer med ikke-elektrifisert toglinje mellom byene Chemnitz og Leipzig, (BEMU). De nye togene vil være i drift i 2023 og blir bygget på Alstoms tyske fabrikk Salzgitter, i Niedersachsen. Delsystemet for batteritrekk er designet og levert av Alstoms kompetansesenter for trekksystemer i Tarbes.

– Vi er utrolig stolte over å tilby en bærekraftig og perfekt tilpasset løsning, sier Gian Luca Erbacci, Senior Vice President for Alstom Europe. – I dag skiller Alstom seg ut ved å tilby alle former for utslippsfri trekkraft som nå er på markedet, bygget inn i velprøvde løsninger. Som et ansvarlig selskap arbeider Alstom målrettet med bærekraftig mobilitet og tilbyr optimalt tilpassede løsninger som gjør slik mobilitet ikke bare mulig, men kostnadseffektiv og attraktiv, sier han.

Høyytelsesbatterier på taket

Coradia Continental BEMU-togene vil være like de som allerede er i drift på Dresden, Riesa og Zwickau´s ruter. Hovedforskjellen: De vil også ha høyytelsesbatterier på taket. Toget, basert på det velprøvde Coradia Continental, er bygget på Alstoms lange erfaring med batteridreven trekkraft, tilegnet gjennom utvikling av Coradia iLint , Citadis trikker og Prima H3 lokomotiv.

Coradia Continental BEMU har en rekkevidde på opp til 120 kilometer og kan kjøre både under kjøreledningen og på ikke-elektrifisert strekninger. Togene med tre vogner vil være 56 meter lange og ha 150 seter. De vil nå en toppfart på 160 km/t i batterimodus. Kapasiteten til batteriene (høyeffekt litium-ion) blir beregnet for å sikre ledningsfri drift av linjen Chemnitz-Leipzig uten at ytelse eller komfort rammes.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen