Alstom-sjef vil ha hydrogentog til Norge

Det er en hydrogentog-revolusjon på gang i Europa. Adm. dir. Carl Åge Bjørgan i Alstom Norge mener flere strekninger i Norge er godt egnet for hydrogentog.

Østerrike følger nå Tyskland og Italia i godkjenningen av hydrogentog fra Alstom og er dermed det tredje EU-landet som åpner for utslippsfrie passasjertog på hydrogen. Forrige uke best bestilte det italienske transportselskapet  FNM seks hydrogentog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner.

–Vi har fulgt nøye med på godkjenningen av hydrogentog i Østerrike hvor de har testet driftssikkerhet og prestasjon på bratte strekinger og ved ulike værforhold. Resultatene er svært positive. Når hydrogentog kan gå i fjellandet Østerrike kan de også gå i Norge, sier Bjørgan

Bjørgan peker på Nordlandsbanen som en gunstig strekning for hydrogentog, eller H2-tog, som de også kalles. Med sine 602 kilometer er Nordlandsbanen av få norske banestrekninger som fortsatt går på diesel.

Å gjøre jernbanen fossilfri er en del av regjeringens plan for å halvere klimagassutslipp innen 2030.

– I Nordland satser Norge nå på hydrogen til skipsfart. Da må vi utnytte muligheten og tilrettelegge infrastrukturen for hydrogen også på Nordlandsbanen, sier Bjørgan.

Foreløpig er Alstom det eneste selskapet i verden som kan tilby ferdig testede hydrogentog klare for serieproduksjon. I Tyskland ble toget godkjent for passasjertrafikk i juli 2018 og går nå i passasjertrafikk.

Også Italia ligger foran. 26 november bestilte det italienske transportselskapet FNM seks H2-tog fra Alstom til en verdi av 1,7 milliarder kroner, med opsjon på ytterligere åtte tog. Forventet leveringstid er tre år.

Se også www.alstom.com www.alstom.com/nordics

Bilde: – Kan Østerrike, kan vi, sier adm. dir. Carl Åge Bjørgan i Alstom Norge.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen