Automatisering øker kapasiteten på lokaltog

I Oktober 2021 skal Tysklands første fullautomatiserte S-Bahn-strekning settes i drift. Automatiseringen blir i første omgang gjennomført på 23 km mellom Berliner Tor og Aumühle i Hamburg.

Den digitale revolusjonen er i ferd med å bli en realitet for skinnegående trafikk når Siemens og Deutsche Bahn utvikler systemet som skal gjøre Hamburg by autonom. Konkret dreier det seg i første omgang om en separat teststekning på Linje S21, i følge Deutsche Bahn.

De fire togene skal kjøre helt autonomt de 500 meterne mellom rangeringsområdet og plattformen på Bergedorf stasjon – uten personal om bord. Blir pilotfasen en suksess er planen å automatisere hele Hamburgs S-bane nett.

Digitalisering og radiokommunikasjon

Gjennom prosjektet «Digital S-Bahn Hamburg», vil togene i fremtiden operere under ATO (European Automatic Train Operation) standarden, som er under utvikling, i kombinasjon med ETCS (European Train Control System) Level 2.

Store aktører samarbeider om å digitalisere Hamburgs S-Bahn. Fra venstre Kay Uwe Arnecke, Ronald Pofalla, Peter Tschentscher, Roland Busch. (Foto: Deutsche Bahn)

Strekningen skal nå digitaliseres, dessuten må fire togsett utrustes med nødvendig teknologi. Kostnadene er beregnet til 60 millioner euro. Togtrafikken skal styres ved hjelp av radiosignal, som gjør at man kan utveksle data mellom tog og skinnegang. Sensorer kan blant annet se om det er hindringer på strekket og sende informasjon slik at toget automatisk reduserer farten. Men føreren blir ikke helt overflødig. – Bemanning vil være nødvendig, sier Ronald Pofalla, styremedlem med ansvar for infrastruktur i Deutsche Bahn.

– På pilotstrekningen får togføreren en overvåkende funksjon, og griper bare inn ved forstyrrelser eller faresituasjoner. Dermed er vi dobbelt sikret. Utenfor det digitaliserte strekket må togføreren uansett styre banen konvensjonelt, sier S-Bahn-sjef Kay Uwe Arnecke.

Intelligent system gir økt kapasitet

– I Hamburg starter vi å digitalisere et av Tysklands viktigste S‐banenett, sier Pofalla. – Dette er en milepæl i programmet “Digital Tracks for Germany”, og markerer den største teknologiske endringen på mange år. Prosjektet vil bli en viktig referanse i konstruksjon og utvikling av intelligente og klimavennlige jernbanenett – noe vi har spesielt bruk for i store byer, sier han.

Første automatiserte strekning blir fra Berliner Tor og hit til Aumühle. (Foto: Wikimedia Commons)

– S‐banen i Hamburg er et utmerket eksempel på hvordan den digitale transformasjonen kan ha en positiv innvirkning på mange områder i livet, sier Roland Busch, CTO i Siemens. – Autonom togdrift har mange fordeler; langt flere folk kan transporteres med høyere kapasitet på same linje, energiforbruket kan kuttes, og kostnadene for operatørene kan reduseres, alt gjennom optimaliserte reiseprofiler, forteller Busch.

– Med intelligent teknologi kan vi legge til rette for at stadig flere mennesker kan benytte offentlig nærtransport, sier Busch. Kapasiteten på strekningen økes, fordi digitaliseringen kan bidra til å øke frekvensen. Her snakker vi om en økning på 20 prosent. Dessuten vil sikkerheten forbedres fordi menneskelige feil vil reduseres.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen