Azipod nå for ferger og RoPax-fartøy

ABB utvider sitt fremdriftssystem til ferger og RoPax-fartøy. Azipod gir fergerederier muligheten for bedre driftseffektivitet og reduserte utslipp.

Nor-Shipping: Siden lanseringen i 1990 har Azipod elektrisk framdrift blitt standarden i flere segmenter, fra mindre fartøy til isbrytere som opererer under de tøffeste forhold.

– Bare innen cruise-industrien har bruk av Azipod bidratt til å redusere CO2-utslipp med 700 tonn hvert år, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet.

ABB tetter nå gapet mellom lav- og høyeffekts Azipod-fremdriftssystem med lanseringen av M-serien fra 7,5 til 14,5 MW. I tillegg til ferger og RoPax-fartøy passer også nykommerne større offshore konstruksjonsfartøy, mellomstore cruiseskip og skytteltankere. Med denne ekspansjonen dekker Azipod-familien effekter fra 1 til 22 MW.

Kutter utslipp tilsvarende 2200 biler

Azipod er et girløst fremdriftssystem med integrert elmotor, enheten sitter på utsiden av skroget. Enheten kan rotere 360°for å øke manøvrerbarheten og driftseffektivitet. Løsningen gir en dokumentert drivstoffreduksjon med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer. Grunnet minimal støy og vibrasjoner øker løsningen komforten for passasjerer og mannskap.

– Bare innen cruise-industrien har bruk av Azipod bidratt til å redusere CO2-utslipp med 700 tonn hvert år, sier Antti Ruohonen, leder for fremdriftsløsninger for ABBs marine- og havnevirksomhet. (Foto: Eirik Iveland)

De nye mellomklasseenhetene har blitt designet med lav høyde. Det gjør det mulig å plassere Azipod-løsningen under bildekket på RoPax-ferger. Dette sikrer enkel på- og avkjøring av biler i tillegg til maksimal utnyttelse av dekksarealet. Videre har M-serien tekniske løsninger som gjør dem spesielt egnet for fergedrift. Ved å minimere antall bevegelige deler får man et mer robust fremdriftssystem. Det minimalistiske designet øker påliteligheten og forenkler vedlikeholdet.

– I over to tiår har Azipod elektrisk fremdrift vært drivkraften for sikker, effektiv og bærekraftig drift for et bredt spekter av fartøy. Det er stor stas å utvide fordelene til fartøy som trenger fremdriftskraft mellom 7,5–14,5 MW, sier Ruohonen.

En uavhengig studie utført av design-, offshore engineering- og entreprenørselskapet Deltamarin Ltd. viser at et RoPax-fartøy kan redusere drivstoffkostnadene med om lag 15 millioner kroner årlig sammenlignet med konvensjonell, akselbasert fremdrift. Lavere drivstofforbruk betyr også reduserte CO2-utslipp med rundt 10 000 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 2200 biler.

Studien inkluderte avanserte simuleringer av en ferge utstyrt med to 10 MW Azipod-enheter på syv eksisterende fergeruter. I tillegg har studier utført av ABB vist at løsningen er mer robust og sikker i dårlig vær, samt at man kan nærme seg havner i større fart med større presisjon for enda bedre punktlighet.

Det nye fremdriftssystemet gir svært god manøvreringsevne. (Foto: ABB)

Holder ruteplanen

Ferske Azipod-ordrer i fergesegmentet inkluderer et LNG-drevet fartøy til Viking Line neste år. Wasaline valgte også Azipod til en ferge som skal i drift mellom Sverige og Finland på en duo-drivstoffsløsning og batterier.

– Å bygge en fremtidssikker og robust RoPax-ferge krever velprøvd teknologi som sikrer energi- og arealeffektivitet og øker komforten for de reisende. Disse faktorene, kombinert med overlegen manøvreringsevne som gjør at fergen kan holde ruteplanen i en travel rute, har gjort Azipod til det naturlige valget for slike prosjekt, sier Peter Ståhlberg, direktør hos Wasaline.

Kjernen i den nye serien er ABBs fjerdegenerasjon permanentmagnetmotorer, som har blitt forbedret for økt kraft og maksimal effektivitet. I tillegg har den nyeste serien tekniske egenskaper skreddersydd for å driftsmessige fordeler for fergerederier.

Toppbilde: Fergen skal i utgangspunktet gå på LNG, men klargjøres for også å kunne bruke biodrivstoff. (Foto: ABB)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen