Elektrisk katamaran i Lysefjorden og Ryfylke

Rødne Trafikk AS vil bygge en elektrisk katamaran som skal gå i trafikk i Lysefjorden og Ryfylke. Enova støtter prosjektet med 19.5 millioner kroner.

Enova gir også 10,3 millioner kroner i støtte til Smartly AS til bygging av en ladestasjon i Stavanger havn som skal sikre lading til det nye fartøyet.

– Det er viktig at vi nå får den første nullutslipps-hurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstilling til nullutslipp på hurtigbåter. Og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene i og bidrar til det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Enova har tidligere støttet ulike typer fartøy med batterielektrisk drift. Prosjektet viser at norske miljøer er langt fremme i utviklingen av utslippsfrie fartøy.

– Her strekkes batteriteknologien lenger ved å kunne kjøre i høyere hastigheter over lengre avstander enn vi har sett tidligere. Det gir verdifull læring og vi må bruke erfaringene fra dette prosjektet godt i den videre utviklingen mot utslippsfrie hurtigbåter med enda større fart, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Turistrute i opptil 3 timer

Båten, som er utviklet og blir bygd av Brødrene Aa, skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Den skal gå i en turistrute med drift i 2,5–3 timer og med en fart opp til 19 knop. Rødne Trafikk planlegger to turer per dag. Enovastøtten går til kjøp av batterier, el-motor samt styrings- og kjølesystemer.

– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier Nakstad.

Rødne Trafikk A/S planlegger å starte driften av fartøyet i april 2020.

Bilde: Elektrisk turisme: Båten som skal trafikkere Lysefjorden skal kunne ta 297 passasjerer.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen