Elektrisk trekkvogn til Ragn-Sells

Fredag 1. mars kunne Ragn-Sells presentere den elektriske trekkvognen, som er en av de aller første av sitt slag i Europa. Bilen er en del av konseptet «Highway to EL.

Trekkvognen er basert på MAN TGS 6 x 2 chassis og har en maksvekt på 50 tonn fullastet. Den er 100 % elektrisk og får kraft fra en batteripakke: 300 kWh

Denne elektriske lastebilen kjører nå på veiene i Oslo. Ragn-Sells har et mål om at alle renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investeres det i flere elektriske kjøretøy.

Trekkvognens ladekontakt er plassert på baksiden av førerhuset. (Foto: Ragn-Sells)

Fjorårets elektriske renovasjonsbil var den første av sitt slag, og Ragn-Sells er også en av de aller første gjenvinningsselskapene som tar i bruk en elektrisk trekkvogn.

– Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF), og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert. På denne strekningen har den en beregnet rekkevidde på 150 kilometer fullastet, og klattlading i 20 minutter ved hver lasting vil sørge for at den er i drift hele dagen, sier logistikksjefen.

Ny teknologi skal gjøre oss bedre

– Et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Fjorårets elektriske renovasjonsbil var den første av sitt slag. (Foto: Ragn-Sells)

Ragn-Sells har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på egne anlegg, noe som har vært en ubetinget suksesshistorie.

– Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Gravdahl.

Tekniske data

  • Chassis: MAN TGS 6 x 2
  • Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km)
  • Girkasse: Allison automatic
  • Lading: Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW. CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, vannkjølt kabel.

Toppbilde: Den splitter nye trekkvognen er 100 % elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo. (Foto: Ragn-Sells)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen