Først i Norden med elbusser mellom fly og gate

Oslo lufthavn ble denne uken den aller første lufthavnen i Norden til å ta i bruk el-busser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Dette skal bidra til at Oslo lufthavn når sitt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030.

– Dette er et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og dette vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby

Avinor Oslo lufthavn fikk i juni 2018 bevilget 16 millioner kroner i ENOVA-støtte for å gå til anskaffelse av åtte elektriske shuttlebusser. Tirsdag ble de åtte el-bussene tatt i bruk, noe som ble behørig markert ved å kjøre bussene i kortesje fra Helsfyr og til Oslo lufthavn. Der fortsatte markeringen med offisiell overrekkelse av nøkler og taler fra Avinor, leverandører og samarbeidspartnere.

– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse korona-tider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Bussene settes i drift med en gang, sier Westby.

I et normalår busses 1,2 millioner passasjerer årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn.

Fremtidsrettet valg og fornøyde leverandører

Det nederlandske selskapet VDL Bus & Coach har levert bussene som er av typen Citea SLFA-181 electric. Dette er leddbusser på 18,1 meter, og de er utstyrt med batteripakker på 216 kWh som skal lades via Heliox hurtigladere på 300 kW. Det blir monter åtte ladeenheter på depot. De nye bussene har et fremtidsrettet design.

– Avinor er interessert i mer enn bare designet. Valget av våre elektriske busser sier mye om ambisjonene for flyplassen. Det knytter seg til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa, sier Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway AS.

De nye VDL-bussene har et fremtidsrettet design og er 18 meter lange.

Lufthavndirektør Westby takket leverandørselskapene for godt samarbeid, og pekte på at støtten fra ENOVA har gjort det mulig å fase inn miljøvennlige busser i et raskere tempo.

– Selv om elbusser er dyrere enn dieselbusser er det det riktige valget for fremtiden. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med el-buss enn med diesel, påpeker Westby.

Viktig at aktører som Avinor viser vei

Miljøorganisasjonen ZERO deltok også på arrangementet og mener det er viktig at en aktør som Avinor viser vei i miljøarbeidet.

– Ved å gå fra dieselbusser til nullutslippsbusser viser Avinor i praksis hvordan man kan bidra til å løse klimautfordringene. Vi er glade for at en så stor aktør som Avinor går foran og viser vei og ønsker å gratulere alle involverte med dagen, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i ZERO.

De åtte bussene som ble satt i drift i dag var første steg. Målet er at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske innen 2026.

Toppbilde: Oslo lufthavn Gardermoen er først. i Norden med el-busser mellom fly og gate.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen