Første testtog i Norge med ombord togkontrollsystem

Alstom utruster et Di8-lokomotiv eid av Vy, med sitt ombord-signalsystem i Grorud depotet i nærheten av Oslo. Dette er det første kjøretøyet som utrustes som en del av rammekontrakten for installasjon av ombordsignal på 467 tog av 55 ulike typer.

Utrustningen skal starte i 2021, og de første togene som bytter til ERTMS for kommersiell drift i Norge er planlagt å være i drift innen 2022. Installasjonen ombord på den komplette norske flåten vil være ferdig innen 2026.

Alstom vil installere en løsning med et dobbelt-system som gjør det mulig for togene å kjøre på gamle linjer utstyrt med ATC-2-system. Samtidig kan de kjøre på linjer utstyrt med ERTMS Level 2-systemet. Utformingen av det doble systemet minimerer behovet for maskinvareutstyr ved å dele enkelte innebygde komponenter; balise-antennen, hjulsensorene og failsafe datamaskin.

Installasjon på Campus Nyland

Kontrakten for ombord signalprosjektet ble signert i juni 2018, og består av rammekontrakter for 14 ulike jernbanekjøretøyeiere. Kontrakten ble forhandlet av Bane NOR på vegne av togeierne. Depotet, der installasjonen utføres, ligger ved siden av Campus Nyland; et test-, opplærings- og kompetansehub som nylig ble innviet av Bane NOR for implementering av ERTMS i Norge.

– Vi er veldig glade for å starte neste fase av prosjektet med installeringen av maskinvaren på det første kjøretøyet, samt klargjøre depotet. Det nye ombordsystemet vil bidra til å gjøre det norske jernbanenettet mer effektivt og pålitelig. I tillegg vil det redusere forsinkelser for passasjerer og godstjenester samtidig som de garanterer de høyeste nivåene av sikkerhet, sier Rob Whyte, adm. dir. for Alstom i Norden.

– En vellykket ERTMS-implementering avhenger av operasjonelle kjøretøy. Alstom er det ledende selskapet for utstyr ombord. Jeg er overbevist om at Alstom vil lykkes med en teknisk løsning til rett tid samt den fysiske ombyggingen av togene, og jeg er veldig fornøyd med å, bokstavelig talt, ha dem ombord. De norske jernbanekjøretøyeierne setter sin lit til Alstom, sier Sverre Kjenne, konserndirektør Digitalisering og teknologi, Bane NOR.

Alstoms Atlas er nr. 1 i verden innen ERTMS-utstyr om bord, og representerer 70 % av de ombordbaserte systemene som er i drift i ERTMS nivå 2. I dag har 20 land tog under Atlas-tilsyn og dekker over 150 millioner kilometer, inkludert Deutsche Bahns ICE3-flåten som nylig ble utstyrt i Tyskland. Alstom har også levert den første ERTMS Level 3 i kommersiell tjeneste i verden i Tyskland.

Bilde: Disellokomotivet blir det første med den nye ombordsignalsystemet fra Alstom. (Foto: Erland Rasten)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen