Gagarin Prospect Next Generation award vinner

Verdens første Aframax tanker designet for å gå på LNG, Gagarin Prospect, er tildelt Nor-Shipping 2019 Next Generation Ship Award.

Nor Shipping: Prisen bel delt ut av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under åpningen av Nor-Shipping i går. Sovcomflot-fartøyet vant foran konkurransedyktige konsepter som Yara Birkeland og en shuttletanker fra AET og Teekay.

Next Generation Ship Award er en markering av innovasjon innen skipsdesign og teknologi, som siden lanseringen i 2011 har blitt en integrert del av Nor-Shipping. Dette året kåringen har vært kombinert med Energy Efficiency Award og er åpnet for eksisterende skip bygget siden forrige Nor-Shipping i 2017, eldre skip som har gjennomgått retrofit eller konvertering samt nybygg som er planlagt sjøsatt i løpet av de neste fem årene.

Lidenskapelig debatt

– Jeg har vært involvert i disse tildelingene siden de først ble initiert, og jeg kan ikke huske at vi noen gang har hatt en så lidenskapelig diskusjon om hvor gode de nominerte kandidatene har vært, sier juryforman Malcolm Latarche. – Det var en voldsom debatt i juryen om hvilke av de fire skipskonspetene som mest fortjente å vinne. Resultatet ble ikke enstemmig, men en flertallsavgjørelse.

Juryen endelige avgjørelse gikk i favør av Gagarin Prospect. Selv om konseptet kanskje ikke like teknologisk avansert som noen av de kandidatene som fortsatt er under bygging, var beslutningen om å bygge skipet dristig, og den ble tatt i startet av den syv-års tidsperioden som omfatter vurderingen.

– Da bestillingen ble gjort, var infrastrukturen for LNG drivstoff i sin spede begynnelse, uten garanti for at den ville bli utbygd med den hastigheten vi faktisk har opplevd. Skipet ble også bestilt uten en langsiktig charter på plass, noe som gjorde beslutningen banebrytende og i følge juryen helt i tråd med kriteriene for Next Generation Award, sier Latarche.

– Norge skal være et laboratorium for innovative blå næringer og grønn ferdsel på havet, og vi skal fremdeles være en ledende havnasjon, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Grønt fokus

Gagarin Prospect ble levert fra Hyundai Samho Heavy Industries i juli 2018 og er chartret av Shell for opp til ti år. Dette er den første ordren av i alt seks på denne typen fartøy fra Sovcomflot. Konseptet inngår «Green Funnel»-initiativet, som ble lansert i samarbeid med Shell for å innføre LNG som primærdrivstoff – både for tankskip med stor kapasitet og for fartøy som ikke er knyttet til faste ruter.

Med sitt skrog i isklasse 1A er Gagarin Prospect designet for helårs eksportoperasjoner fra områder med utfordrende isforhold. Hun er utstyrt med isradarer og spotlights, i overensstemmelse med den nylig innførte Polar Code. Skipets hovedmotorer, hjelpemotorer og kjeler er hybride, med det går hovedsakelig på LNG.

Det er utstyrt med en lavtrykks X-DF dual-drivstoff-motor for å minimere utslipp av partikler. Når det ikke går på LNG, vil selektiv katalysatorteknologi (SCR) gjøre det mulig for å overholde Tier III-forskriftene som regulerer NOx-utslipp.

Når det gjelder årets prisutdeling sier Nor-Shippings direktør Per Martin Tanggaard:

– Det var en fantastisk liste for dette første året av vår felles pris, som virkelig demonstrere graden av ambisjoner og innovasjon i moderne skipsbygging. Jeg tror vi har en verdig vinner i Gagarin Prospect, men alle disse fartøyene vil uten tvil fortsette å være vinnere i det store markedet – på veien mot å skape nye standarder for effektiv, produktiv og miljøfokusert skipsfart. Jeg sier godt gjort til alle de nominerte i det som virkelig var et eksepsjonelt år.

Toppbilde: Både Gagarin Prospect og de andre nominerte til Next Generation Ship Award vil være med og definere nye standarder for effektiv, produktiv og miljøfokusert skipsfart, mener Nor-Shipping-direktør Per Martin Tanggaard.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen