Hyundai og Uber satser på flyvende taxi

Hyundai har gått sammen med Uber for å designe en fremtidig luft-taxi service. Konseptet ble demonstrert på CES i Las Vegas.

Den sørkoreanske fabrikanten bilprodusenten kunne vise frem en full-skala modell av S-A1 luftkjøretøy på CES (Consumer Electronics Show) – verdens største messe for forbrukerelektronikk. Bilen er en potensiell inkarnasjon av et konsept Hyundai kaller Urban Air Mobility (UAM), der små, elektriske passasjerbiler tar luftrommet over byene i bruk.

I tillegg til kjøretøyet, presenterte de design for den bakke-baserte infrastrukturen som skal støtte den flyvende taxi servicen. Dette inkluderer en hub med landingsplass på toppen, og en adaptiv minibuss som Hyundai kaller «purpose-built vehicle» (PBV). Disse PBV-ene, også elektriske, kan skreddersys for å betjene ulike funksjoner – som å ta fergepassasjerer fra landgangskaia til knutepunktet for takeoff. Hyundai antyder kaffebar og medisinsk klinikk som to eksempler på tilknyttete servicetilbud.

Vertikal takeoff og landing

UAM-konseptet er Hyundais nyttiggjøring av eVTOL (Electric Vertikal Takeoff and Landing). Med rotordrevet flight eliminerer den nye teknologien behovet for rullebane. Elektriske motorer holder støynivået nede, slik at de kan utføre korte flyreiser over og nær bebodde områder.

De flyvende ta kjøretøyene bli ført av piloter i tidlige stadier av kommersialiseringen, men Hyundai har til hensikt å gjøre dem autonome, som personlige droner. (Foto: Hyundai)

Uber har vært et av selskapene som fører an i utviklingen av eVTOL, og de har presentert flere konsept for luft-kjøretøy siden 2017. Tidligere design har inkludert samarbeid med blant andre NASA og Bell helikopter. I UAM-konseptet vil kjøretøyene bli ført av piloter i tidlige stadier av kommersialiseringen, men Hyundai har til hensikt å gjøre dem autonome, som personlige droner.

Satser på stort volum

S-A1-modellen tar fem personer, inkludert piloten. Den har flere rotorer, noe som øker sikkerheten i tilfelle av svikt på en enkelt rotor. Den har et fallskjerm-system for nødhjelp. Luft-kjøretøyet er bygget av lette karbon-kompositt-materialer og har teknologisk preget interiør for underholdning og komfort for passasjerene. Gjennom samarbeidet med Hyundai håper Uber å kunne dra nytte av trekke på bilprodusentens kapasitet for masseproduksjon til å lage en tjeneste som er både rimelig og tilgjengelig.

– Hyundai har erfaring fra produksjon av personbiler på en global skala, sier Uber Elevate-sjef Eric Allison. – Vi tror Hyundai har potensial til å bygge Uber Air biler til priser som man hittil ikke har sett i dagens luftfartsindustri. De vil produsere høykvalitets, pålitelige flyvende taxier i stort volum – noe som senker passasjerkostnadene per tur.

– Ved å kombinere Hyundais produksjonsmuskler med Ubers teknologiplattform får vi et gigantisk sprang fremover mot å lansere et pulserende lufttaxi-nettverk i årene som kommer. Hyundai ønsker å rebrande seg som en «tilbyder av smarte mobilitetsløsninger» og ikke bare en bilprodusent, sa Allison.

Åpner himmelen over byene

På CES ser lederne fordelene med å ta bilene av veien. Det sparer tid for folk og «fjerner urbane grenser». – Vi ser på begynnelsen av en helt ny æra som vil åpne himmelen over våre byer, sier Hyundai Executive Vice-President og UAM-sjef Jaiwon Shin.

– Urban Air Mobility vil frigjøre folk fra låste mønstre og gjenvinne tid for folk som de kan investere i aktiviteter de bryr seg om og nyter.

Hyundai og Uber med konseptuelt design for flyvende bil. HUB-en vil ha landingsplass på toppen. (Foto: Hyundai)

Mens UAM er den siste i en lang rekke «flygende bil» konsepter, eVTOL teknologi er fortsatt i sin spede begynnelse, og få selskaper har testet en prototype. Blant de første var Boeing og det tyske start-upet Lilium.

Hovedbilde: Hyundai ønsker å rebrande seg som en «tilbyder av smarte mobilitetsløsninger» og ikke bare en bilprodusent. Sammen med Uber flytter de oppmerksomhet fra veien til skyene. (Foto: Hyundai)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen