Innovative forbedringer på Arocs

Under IAA i november presenterte Mercedes-Benz den nye Arcos, med en rekke nyvinninger som bremseassistentsystem, oppdatert drivlinje og hydrostatisk drift på framakselen.

Nå kan du endelig kombinere høyteknologisk sikkerhetsutstyr på anleggsbilene. Sikkert ikke aktuelt for alle, men det at det blir tilgjengelig er på tide. Særlig fordi anleggsbiler er en stadig større del av trafikkbildet på veien.

Varsler og bremser

Daimlers fjerde generasjon bremseassistentsystem, ABA4, Active Brake Assist, kommer nå på Arocs. Det vil si, på to- og treakslet Arocs-utgaver godkjent for veibruk (N3) kan nå bestilles med ABA4.

Systemet bruker to forskjellige radarer og oppdager hindringer 250 meter fremme og helt inn mot bilen. Langdistanseradaren varsler først og bremser forsiktig, om ikke føreren foretar seg noe vil den bremse helt opp. Kortdistanseradaren varsler og bremser samtidig.

Blindsoneproblematikken kan hjelpes med Sideguard Assist som advarer føreren om fotgjengere og syklister, men også hindringer på høyre side. To kortdistanse radarer plassert foran bakakselen overvåker en sone på 3,75 meters bredde og skal klare å holde øye med enkel bil eller et helt vogntoget, opptil 18,75 meter i lengde.

Oppdatert drivlinje

Arcos kommer med oppdatert drivlinje, blant annet har gearkassa Powershift 3 fått polerte drev, noe som gir mindre friksjon. I bakakselen er det også gjort endringer i og den har mindre olje. Det er snakk om små forbedringer hver for seg, men til sammen skal det gi drivstoffbesparelse på tre prosent. De samme endringene på Actros utgjør 8,3 prosent og dette skyldes hovedsakelig at luftmotstanden er høyere på Arocs. I tillegg er det to ny motorer som øker valgmuligheten for kunden.

Arcos kommer med flere sikkerhetssystemer, Turbo Retarder Clutch hydrostatisk drift på fremakselen.

Imponerende TRC

Den nye lastebilen har HAD, hydrostatisk drift på framakselen. Dette er tilgjengelig på flere chassis, som trekkvogner med akselavstand på 3300 millimeter for ADR-transport. Også nytt for Arocs med HAD er 320 millimeters motortunnel for L-hytter.

TRC (Turbo Retarder Clutch) fra Voith er Mercedes-Benz lastebiler alene om. Det er en kombinasjon av retarder og hydrodynamisk kløtsj. I kombinasjon med Powershift 3-kassE krabber den opp bratte bakker med fullt lass. Den stopper, ruller litt bakover, for så å kjøre sakte oppover igjen. Dette gjøres kun ved å finjustere med gasspedalen – uten varmgang. Utstyret er en fordel for de som har behov for forsiktig igangkjøring og mye manøvrering i lave hastigheter. Enheten veier bare 150 kilo. TRC kan nå kombineres med adaptiv cruisecontrol og ABA4 på alle Arocs 6×4 chassis med luftfjæring og front underride protection.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen