Katastrofebroen i Genova er gjenåpnet

Nylig åpnet den nye San Giorgio-broen med pomp og prakt. Den er tegnet av arkitekten Renzo Piano, som også har tegnet Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen i Oslo. Mapei har levert både kompetanse og produkter til prosjektet.

– Vi i Mapei jobber ofte på tvers av landegrensene. Prosjekter som San Giorgio-broen bidrar til internasjonal kompetanseoverføring som kommer våre nordiske kunder til gode. Mange av produktene som er benyttet i San Giorgia-bruen er dessuten tilgjengelig for våre kunder, forteller Ingebrigt Lereim, salgssjef for Betongindustri i Mapei Norge.

Nylig åpnet den italienske statsministeren den nye San Giorgio-broen i italienske Genova. Mapei har blant annet levert tilsetningsstoffer til betongen som reduserer behovet for vann, gjør betongen enklere å jobbe med og beskytter overflaten mot sol og vind. Utover tilsetningsstoffer ble det levert, vanntettingsprodukter, ulike forankringsprodukter, mørtler, primere og epoksy baserte produkter. Totalt 27 ulike produkter har vært med å prege prosjektet.

Mapei har blant annet levert tilsetningsstoffer til betongen, noe som reduserer behovet for vann og gjør den enklere å jobbe med.

For to år siden omkom 43 mennesker da deler av Morandi-broen raste ned over et boligområde i Genova.

– Vi er glade for å kunne bidra til byggingen av den nye San Giorgio-broen i Genova bare to år etter den tragiske kollapsen av Morandi-broen på samme sted, sier administrerende direktør Veronica Squinzi i Mapei S.p.A, Milano.

God dialog mellom utbyggere og fagfolk

En kontinuerlig dialog mellom utbyggere og fagfolkene hos Mapei og andre leverandører har sørget for et best mulig resultat på det som er et av de viktigste infrastrukturprosjektene i Italia på mange tiår.

– Vår målsetning har alltid vært å levere løsninger som er sertifiserte, varige og bærekraftige.

Arkitekt Renzo Piano sammenlikner broens buer med skroget på et skip.

Broen er utformet av den anerkjente arkitekten Renzo Piano, som blant annet tegnet Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen i Oslo. Den består av et stål- og betongdekke og et 1067 meter fagverk fordelt på 19 spenn. Hele strukturen er støttet av 18 armert betongbrygger med elliptisk seksjon. Formen minner om skroget på et skip, og de lyse tonene gjør at broen smelter inn i omgivelsene.

Etter at metallrammeverket var på plass ble det benyttet Mapei-produkter for å unngå svinnsprekker i betongen på dekket. Det var store krav til mekaniske egenskaper for å holde seg innenfor grenseverdiene. Mapei har bidratt med produktspesialister, som har jobbet sent og tidlig for å få prosjektet på plass i tide. Vi har også bidratt til løsninger for å reparere, styrke og gjøre påkjøringsrampene som kobler broen på A7-motorveien vanntette. Her er det levert blant annet fiber-forsterket mørtel av ulike slag og kjemisk forankring.

Les mer om prosjektet her.

Toppbilde: San Giorgio-broen er tegnet av Renzo Piano. Belysningen er solcelledrevet.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen