Londons elektriske busser utstyres med kunstig lyd

En del av Londons elektriske busser kommer å produsere en kunstig lyd allerede i 2020. Hensikten er å varsle gående og syklende om kjøretøyenes ankomst og dermed minske risikoen for mulige ulykker.

Lyden (Acoustic Vehicle Alerting System) er utviklet av foretaket Zelig Sound, en langvarig samarbeidspartner for Transport For London, TFL.

Zelig Sound tilbyr ulike lydtoner og -rytmer avhengig om bussen starter, stanser eller kjører videre.

TFL har testet lydens effekt i noen måneder i Tottenham-området. Fra januar til juni vil den høres i nærheten av cirka hundre kjøretøy som trafikkerer ulike linjer.

Lyden skal brukes på elektriske busser når de kjører med en hastighet på mindre enn 20 km/t. Da skal lydnivået ligge på 56 dB, i følge europeiske bestemmelser. En studie som er utført av det amerikanske transportdepartementet viser at mennesker er 40 prosent mer tilbøyelige til å ikke være oppmerksomme en ankommende el- eller hybridbil enn en bil med en støyende forbrenningsmotor.

Skarp C ved bevegelse

Ved høyere hastigheter vil støyen som forårsakes av bussens dekk og gjennom luftbevegelser være nok for at fotgjengerne skal kunne høre kjøretøyet.

Systemet – Wired AVAS – som skal implementeres i Londons elektriske busser beskrives på følgende måte:

– Selve lyden – en elektronisk komposisjon – er en kort slynge som høres hele tidens mens bussen er i drift. Når bussen står stille, f.eks. ved holdeplassen, høres en myk akkord kontinuerlig med to rytmiske pulser. Når bussen begynne å røre på seg spilles én tone i form av skarp C.

Det finnes cirka 8000 dobbeltdekker-busser i London, blant annet de ikoniske røde. Bare 200 av dem er elektriske, så endringen vil påvirke bare en liten brøkdel av hele flåten.

Bilde: Elbuss i London. Innføringen av ett spesielt lyd til elbusser er en følge av nye EU-regler. Forordningen påverkar også Storbritannia, selv om landet holder på å forlate EU i forbindelse med Brexit. (Foto: press.zf.com/press)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen