NCC-bygde Eysturoytunnelen åpnet på Færøyene

I en direktesending på færøysk TV ble Eysturoytunnelen høytidelig åpnet. Den 11,2 km lange undersjøiske tunnelen representerer en betydelig infrastruktursatsing på øyriket, som vil redusere reisetiden til hovedstaden Tórshavn fra flere steder på Færøyene.

– NCC gratulerer alle innbyggere på Færøyene og selskapet Eystur- og Sandoyartunlar med åpningen av tunnelen, sier NCC Per Jonsson, leder for division Civil Engineering i NCC Norge.

Dette er den tredje undersjøiske tunnelen hovedentreprenør NCC bygger på Færøyene – og som de har levert i henhold til plan.

– Vi fortsetter nå arbeidet med den 10,8 km lange Sandoyartunnelen og ser fram til ferdigstillelsen av denne mot slutten av 2023, sier Jonsson. NCC vil etter tunnelåpningen starte arbeidet med nedrigging, som vil pågå til begynnelsen av februar 2024, sa Jonsson.

Tunnelbyggingen startet i januar 2017, og med gjennomslag i tunnelløpet 7.juni 2019. På sitt dypeste er tunnelen -187 meter og den har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Med hele tunnelsambandet åpnet for trafikk er den færøyske hovedstaden Tórshavn koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður.

Knytter Færøyene sammen

Tunnelåpningen er en stor begivenhet på Færøyene, som ble overført på direktesendt fjernsyn slik at de rundt 50 000 innbyggerne kunne være med og oppleve det hele. Selve åpningen ble foretatt av Færøyenes finans- og samferdselsminister Jørgen Niclassen.

– I dag gleder vi oss alle på Færøyene over at dagen er kommet der vi kan sette i gang trafikk gjennom Eysturoytunnelen. Åpningen av tunnelen er svært viktig fordi den bidrar til å knytte det færøyske samfunn, bedrifter og mennesker her nærmere hverandre, sa adm. dir. Teitur Samuelsen fra byggherre P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).

– Byggingen er samtidig et stort og betydningsfullt byggprosjekt for det færøyske samfunnet, og det er av stor betydning at vi kan levere som lovet, sa han.

– Byggingen av Eysturoytunellen har gått bra, og jeg vil gjerne takke NCC og NCC sine medarbeidere for et flott gjennomført arbeide. Drivingen av Sandoyartunellen er nå over 60 prosent ferdig, og vi ser frem til gjennomslag om et års tid, og håper på at den kan åpne etter plan i 2023, sier Samuelsen.

Prosjektsjef Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure takker EST og byggeledelsen for et godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats.

– Vi vil også takke alle våre underentreprenører og leverandører som har vært med. Alle har god grunn til å føle seg stolte over hva vi har levert sammen.

– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og som vi leverer rundt to måneder foran plan. Dette viser igjen NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å fortsette arbeidet med byggingen av Sandoyartunnelen, sa Tollefsen.

Største infrastruktursatsing

NCC er i full gang med andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,8 km lange Sandoyartunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen