Nullutslipp på Norges største bilfrie passasjersamband

Fergene Kongen og Dronningen seiler allerede utslippsfritt. Prinsen følger i deres kjølvann til påske. Ifølge Ruter vil elektrifiseringen av de tre fergene kutte utslipp av 20 tonn NOX og 6000 tonn CO2 årlig, noe som tilsvarer å fjerne rundt 3000 fossildrevne biler fra veiene.

Westcon Power & Automation er systemleverandør og integrator for de batteridrevne fergene. Selskapet benytter kraftutstyr fra ABB, såkalte skillebrytere og kontaktorer. Selve ombyggingen utføres av Horten Skipsreparasjoner og Bentzen Elektro i Horten.

– Dette er nok et eksempel på hvordan ABB bidrar til elektrifisering av samfunnet og det grønne skiftet, sier Gøran Salomonsen, leder for ABB Electrification Norway. – Elektrifiseringen av fergene støtter hovedstadens mål om å bli utslippsfri i 2030 og FNs bærekraftmål nr. 13; Stoppe klimaendringene.

ABBs utstyr utgjør en vital del av det nye kraftsystemet og sørger blant annet for pålitelig og sikker drift.

De nye batteripakkene i fergene har en kapasitet på drøyt 2 MWh. Det nye ladeanlegget på 8 MW ved Aker Brygge lader båtene i ca. åtte minutter mellom hver avgang.

Oslo skal ha utslippsfri fergedrift i 2024

Nesoddbåtene er Norges største bilfrie båtsamband. Hver ferge har plass til 600 personer. Operatøren Norled frakter årlig over fire millioner mennesker mellom Aker Brygge i Oslo sentrum og Nesodden.

Hovedstadens mål om å bli karbonnøytral i 2030 støttes av Ruters ambisjon om utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo og Akershus i 2028, med delmål om at fergene skal ha nullutslipp i 2024.

Bilde: Tre av Nesoddfergene i hovedstaden bygges om til batteridrift med kraftløsninger fra ABB.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen