Oslo får spanske trikker

Sporveien valgte CAF som leverandør av 87 nye trikker. I 2020 kommer de første to trikkene til Oslo for testing og evaluering. Deretter begynner serieproduksjon og gradvis innfasing av nye trikker.

– CAF har med sitt velutprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik, som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

I bruk i flere store byer

De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.

– Byrådet i Oslo satser på trikk. Oslo er en by i omfattende utvikling og trikken får en sentral rolle fremover både for å ta veksten i kollektivtrafikken og for å legge til rette for videre byutvikling. Jeg gleder meg til vi får se de første trikkene i Oslos gater i forbindelse med testkjøringen i 2020, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Marianne Vik, ansvarlig for trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien. (Foto: Oslo Sporveier)

– Oslofolk elsker trikken, og med nye, større og universelt utformede trikker blir det enda bedre å reise med trikken i fremtida. Trikken er en veldig miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Bedre plass for alle og universell utforming

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler. Trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser.

I 2020 kommer to trikker til Oslo som skal testes og evalueres. Deretter begynner serieproduksjonen og en gradvis innfasing av nye trikker frem til 2024. Parallelt med innfasing av nye trikker, vil dagens trikker, SL79 og SL95, fases ut.

Bedre opplevelse: Oslo Sporveier har ikke gjort store endringer i interiøret annet enn fargevalg og passasjerinformasjonsystem. (Foto: Oslo Sporveier)

Etter at Sporveien 11. juni tildelte kontrakten på leveranse av Oslos nye trikker til spanske CAF har Siemens 26. juni levert en midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete for å få stoppet signeringen av avtalen med CAF. Siemens krevde innsyn i kontrakten og dokumenter fra forhandlingene med CAF, men retten avviste kravet i august og ga Sporveien medhold. Siemens har nå trukket saken, og dermed kan anskaffelsesprosessen gå videre.

– Arbeidet med trikkeanskaffelsen er godt i rute og Sporveien ser frem til det videre samarbeidet med CAF. Vi gleder oss til å ta imot de første trikkene for testkjøring i 2020 og 2021, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.

Toppfoto: De nye trikkene er av typen Urbos 100 og får navnet SL18. (Foto: Oslo Sporveier)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen