Rolls-Royce leverer utstyr til to nye ekspedisjonsskip

Rolls-Royce Commercial Marine har signert en avtale med det portugisiske verftet WestSea, en del av Martifer Group, om å utstyre to ekspedisjonsskip til Mystic Cruises.

Pressemelding: Dermed utvider Mystic Crusies sin varslede satsing på havbaserte ekspedisjonsreiser. Det første skipet i flåten ble bestilt i 2017. Hvert av de tre tre skipene har plass til 200 passasjerer, et mannskap på 111 og veier 9300 tonn. Kontraktsverdien for Rolls-Royce er på vel 150 millioner kroner for de to siste bekreftede skipene i rekken.

Rederiet er eid av den portugisiske entreprenøren Mario Ferreira, og World Explorer, som er det første skipet i flåten, kommer i drift i løpet av 2019.

– Vi skal seile i noen av verdens reneste og vakreste områder i verden. For å redusere påvirkningen på naturen, så har vi jobbet med Rolls-Royce for å integrere et ultra-sofistikert hybrid fremdriftssystem som bidrar til en dramatisk reduksjon av drivstofforbruk og CO2-utslipp. Vi får også et system for dynamisk posisjonering som gjør at vi kan beskytte miljøet ved å unngå bruke anker, sier Mario Ferreira.

Rolls-Royce skal levere to Bergen C25:33L8P hovedmotorer og en Bergen C25:33L6P hjelpemotor med generator i begge ender. Leveransen omfatter også elektrosystemet SAVeCUBE, som gjør det mulig å regulere fart og kraftbruk på hovedmotorene mest mulig optimalt til enhver tid. Rolls-Royce vil også levere automasjon- og kontrollsystem, Promas-systemet som integrerer to CPP propeller med to flap-ror, samt styremaskiner og tunnelthrustere.

– Det er en glede å samarbeide med fremtidsrettede kunder som Mystic Cruises og WestSea. Sammen har vi identifisert en optimal kombinasjonen av teknologier for å redusere utslipp samt forbedre ytelse og drivstofføkonomi, sier Andreas Seth, SVP Electrical, Automation & Control i Rolls-Royce Commercial Marine.

Mystic Cruises’ nye skip vil ha en driftshastighet på 16 knop med isforsterket skrog og propeller. Skipene blir 126 meter lange og 19 meter brede. Designet leveres av italienske Naval Architect Giuseppe Tringali, og byggingen av det første skipet nærmer seg nå slutten på verftet WestSea.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen