SINTEF Ocean medlem i IWA

Et viktig satsningsområde for SINTEF Ocean er grønn skipsteknologi. Derfor blir vi nå medlem av IWSA – International Windship Association – som jobber med løsninger innen vindpropulsjon for kommersiell shipping globalt.

Teknologier for vindassistert propulsjon for kommersiell shipping blir stadig modnere og enklere tilgjengelige. Antallet nye installasjoner av denne typen øker, og det er en voksende interesse for både vindassistert propulsjon, vind som primær propulsjon, og for optimalisering av fartøy for bruk av vind til fremdrift.

Siden åpningen av deres slepetank i 1939, har SINTEF Ocean (tidligere MARINTEK) forsket på en lang rekke ulike skipsteknologier. Vindbasert propulsjon er som kjent blant de eldste framdriftsløsningene for skip, men har for tiden en renessanse som en bidragsyter for mer miljøvennlig shipping. For å støtte utviklingen av teknologisegmentet videre, har SINTEF Ocean i dag kunngjort sitt medlemskap i IWSA.

– I flere og flere sammenhenger ser vi en sterk interesse for vindassistert propulsjon blant akademikere, teknologileverandører, designere og skipseiere, blant annet bekreftet gjennom den store oppslutningen i et webinar arrangert av SINTEF Ocean og NTNU for SFI Smart Maritime i desember 2020, sier Sverre Anders Alterskjær, forskningsleder for skipshydrodynamikk hos SINTEF Oceans avdeling for Skip og havkonstruksjoner.

– Antallet fullskala installasjoner er på vei opp, og vi ser stadig nye lavutslipps- og nullutslipps-konsepter som på en eller annen måte inkluderer vindassistert fremdrift, sier Alterskjær.

Utfordringer med vindassistert propulsjon

Likevel finnes det utfordringer knyttet til det å ta i bruk vindassistert propulsjon, blant annet knyttet til å forutsi reell energieffektivitet, påvirkning på sjøegenskaper, manøvrering og operasjon. For å utnytte potensialet som ligger i vindbasert propulsjon fullt ut bør man ha en holistisk tilnærming til fartøyskonseptet, inkludert hensyn til hydrodynamikk, aerodynamikk, konvensjonelt fremdriftssystem og operasjons- og ruteprofil – en tilnærming SINTEF Ocean har lang erfaring med.

– Vi har vært en følger av IWSA lenge, og har satt stor pris på den åpne delingen av nyheter, publikasjoner og relevante arrangementer på nettsiden, også for ikke-medlemmer. Men nå føler vi at tiden er inne for oss å gå inn som medlem, og vi ser frem til å bidra aktivt ved å knytte kontakter, lære og dele vår forskning innenfor dette spennende fagfeltet, sier Alterskjær.

SINTEF Ocean jobber for tiden med flere prosjekter som inkluderer vindassistert fremdrift, og gjennomfører FoU på numeriske og eksperimentelle metoder for evaluering av ulike typer vind-propulsorer, samt optimalisering av fartøy med vindpropulsjon.

Nåværende prosjekter med vindbasert propulsjon inkluderer blant annet Zero Emission Cruise Vessel, CruiZero.

– Å ha SINTEF Ocean som medlem i IWSA nå føles veldig tidsriktig. Å få med deres erfaring og FoU arbeid innen evalueringen av fartøy som helhet samt vindsystemer kommer til å styrke vårt arbeid med å standardisere disse metodene i fremtiden – noe som er kritisk nå som drivkraften i sektoren fortsetter å øke, sier Gavin Allwright, generalsekretær for IWSA.

– Vi ser frem til å jobbe sammen for å realisere en troverdig og levedyktig fremtid innen vindpropulsjon.

IWSA er en medlemsdreven, ideell organisasjon som tilrettelegger og promoterer løsninger innenfor vindpropulsjon for kommersiell shipping globalt. Se www.wind-ship.org

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen