Sporveien starter anskaffelsen av nytt signalsystem til T-banen

Sporveien har nå kunngjort anskaffelsen av nytt signalsystem til T-banen i Oslo. Systemet legger til rette for flere og mer presise avganger.

Sporveien skal innføre et helt nytt signalsystem med CBTC-teknologi for T-banen. Systemet skal blant annet gi høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet.

– Signalsystemet vi har på T-banen er gammelt og må skiftes ut. Signalsystemet har vært med på å frakte millioner av reisende på T-banen hvert eneste år siden de første linjene startet opp på 1960-tallet. Nå skal vi gjennomføre et fullt teknologiskifte på hele T-banesystemet, der vi digitaliserer hjernen i T-banen. Systemet skal legge til rette for den veksten i trafikken vi ser komme i årene framover, sier Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien.

Kollektivtrafikken i Oslo-området, og spesielt trafikken på T-banen, er i kraftig vekst. Bare i fjor reiste 122 millioner personer med T-banen. Med Fornebubanen, ny sentrumstunnel og nytt signalsystem gjennomfører Oslo kommune den største fornyelsen av T-banen noensinne.

Ser etter en strategisk samarbeidspartner

Sporveien har utlyst anskaffelsen som en totalleveranse. Det betyr at én leverandør vil være totalansvarlig for å utvikle og installere det nye signalsystemet på hele T-banenettet, i driftssentralen, i passasjertogene og arbeidsmaskinene.

– Leverandøren vi velger skal bidra til å gjøre en velfungerende T-bane enda bedre, og sette oss i stand til å utvikle T-banen videre. For å lykkes trenger vi en strategisk samarbeidspartner med kompetanse og kapasitet til å levere et system som tilfredsstiller Oslos behov, sier Cato Hellesjø.

– Leverandøren vi velger skal bidra til å gjøre en velfungerende T-bane enda bedre, sier Cato Hellesjø.

Leverandøren vil også ha en sentral rolle i å vedlikeholde og videreutvikle systemet, i tett samarbeid med Sporveien.

Anskaffelsen blir gjennomført som en konkurranse med forhandling i to trinn. Først skal Sporveien kvalifisere interesserte leverandører. I neste trinn vil de utvalgte og kvalifiserte leverandørene bli invitert til å delta i konkurransen.

Målet er å finne den leverandøren som best kan levere på de kravene Sporveien stiller i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Etter planen skal Sporveien inngå kontrakt med valgt leverandør i midten av 2021.

Det nye systemet legger til rette for flere og mer presise avganger 

Signalsystemet Sporveien skal anskaffe baserer seg på CBTC-teknologi. CBTC står for Communication Based Train Control, eller kommunikasjonsbasert togstyring. Det er et system for helhetlig styring og sikring av trafikken, basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur.

Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom t-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere, og legger til rette for flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystem.

Teknologien er i dag bransjestandard, og er allerede i bruk i New York, Paris, København og en rekke andre store byer.

Prosjektet Sporveien skal gjennomføre har en kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner. Signalsystemet skal etter planen være ferdig innført på T-banen innen utgangen av 2027.

Slik fungerer det nye signalsystemet (FILM)

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2018 gjennomført om lag 275 millioner enkeltreiser.

Toppbilde: HELT NYTT SYSTEM: Sporveien skal innføre et helt nytt signalsystem med CBTC-teknologi for T-banen. Systemet skal blant annet gi høyere kapasitet og bedre styring av trafikken i hele T-banenettet.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen