Stockholms nye storhavn åpner i mai

Ved Nynäshamn syd for Stockholm er en helt ny havn i ferd med å ferdigstilles. Norvik Hamn får 1325 meter kai og en containerterminal med kapasitet på 500 000 TEU.

I 2016 startet Stockholms Hamnar AB arbeidet med å anlegge en ny havn for rullende gods og containere på Norvikudden ved Nynäshamn.  Inntil havnen er NCC i fred med å etablere Norvik logistikk- og bedriftsspark. Havnen bygges ut etappevis, men er planlagt å være helt ferdig i løpet av 2020.

– Havneutbyggingen er viktig for vareforsyningen veksten i Stockholm-Mälardalsregionen. Det kjennes trygt å arbeide med SWECO i dette viktige og spennende prosjektet, sier adm. dir. Christel Wiman i Stockholms Hamnar AB.

Et 4400 meter langt industrispor kobler Norvik havn til Nynäs-banen. – Vi gleder oss til å kunne møte markedets etterspørsel etter klimasmart transport til og fra havnen, sier Richard Kirchner i Green Cargo . (Foto: Green Cargo)

Et 4400 meter langt industrispor kobler Norvik havn til Nynäs-banen. Tilkoblingen inkluderer en bro på vei 73 over jernbanesporet på.

– Å koble Norvik Hamn til jernbanenettet gir gode forutsetninger for bærekraftig transport, i tillegg til å gi god service til våre kunder, sier Johan Wallén, salgs- og markedsdirektør i Stockholms Hamnar AB.

Tilpasset store fartøy

Fullt utbygd kommer Stockholm Norvik Hamn å få totalt 1 400 meter kai. Arealet for containerhavnen er ca. 250 000 kvm og for rorohavnen ca. 100 000 kvm. Stockholms Hamnar ABskal drive rorohavnen mens Hutchison Port Holdings skal drive containerterminalen.

Havnekonsernet Hutchinson Ports skal teste nye løsninger Norviks havn. Med et eget 5g-nett kan containerløft utføres automatisert. Norvik Hamn har fått to kinesiskbygde containerkraner av typen super-post-panamax, to til leveres senere. Kranene er 120 meter høye og løftekapasiteten er drøyt 80 tonn. De kan strekke seg over en bredde på 22 containere og håndtere verdens største fartøy. Kranene fjernstyres fra havnens hovedbygning, uten fører i kranen, 80 % av løftingen skjer automatisert. Vanndybden er på 16,5 meter, og de skal kunne ta i mot de største skipene som trafikkerer Østersjøen.

Super-post-panamax-kranene er 120 meter høye og har løftekapasitet på over 80 tonn. (Foto: Stockholms Hamnar)

Roro-terminalen skal etter planen åpnes i september, med kapasitet på 200 000 enheter årlig. De to kaianleggene for roro- fartøy er 230 og 280 meter med 10 meters dybde. Både kaier og ramper er dimensjonert for å kunne ta imot større fartøy enn de som trafikkerer Stockholms havneanlegg i dag. Det er også lagt til rette for å bygge en overrampe for ytterligere laste- og lossekapasitet.

Toppbilde: Sweco har jobbet med anleggsprosjektering, bygningsprosjektering samt landskapsarkitektur og utforming av bygninger. Oppdraget var verdt vel 4 millioner kroner. (Foto: Sweco)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen