Storstilt omlegging til elbilproduksjon

Volkswagen investerer rundt 1,2 milliarder Euro i omleggingen av fabrikken i Zwickau. Det er planlagt at denne fabrikken skal produsere 1500 biler daglig innen utgangen av 2021.

ID er en CUV (crossover utility vehicle). Produksjonsstarten av konseptbilen om et års tid vil markere starten på en ny æra for Volkswagen. –Det kan sammenlignes med da den første Bobla kom, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for elektrisk mobilitet hos Volkswagen.

Omleggingen fra forbrenningsmotorer til elektriske biler markerer også starten på et globalt produksjonsnettverk basert på den nye modulære elektriske plattformen MEB. Batterisystemet som er hjertet i ID vil produseres i Braunschweig. Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge drivlinjen til MEB-modellene. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID og også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.

To MEB-fabrikker, som vil starte produksjon bare noen måneder etter pilotfabrikken i Zwickau, er under bygging i Kina. Det planlegges også en MEB-fabrikk i USA, og flere vil følge.

– Målet vårt er å bringe elektrisk mobilitet ut av den smale nisjen globalt, og gjøre elektriske biler oppnåelige for millioner av mennesker. Effektive, moderne fabrikker vil bli en nøkkelfaktor for å nå dette målet, fremhever Ulbrich.

Volkswagen og Thomas Ulbrich skal bygge elbiler på den modulære elektriske plattformen MEB. (Foto: VW)

Strategisjef Michael Jost anslår at den siste bilen med forbrenningsmotor bak VW-logoen i grillen blir solgt en gang rundt 2040. – Våre folk jobber allerede med den siste bilplattformen som ikke er CO2-nøytral. Vi skal gradvis kutte bruken av forbrenningsmotorer til et absolutt minimum, sa Jost på en industrikonferanse i forbindelse med at planen ble lansert.

Vil bli verdensledende på elektrisk mobilitet

I 2025 skal alle Volkswagens fabrikker til sammen kunne produsere mer enn en million biler basert på MEB-plattformen, og dermed vil merket bli verdensledende på elektrisk mobilitet.

Fabrikken i Zwickau blir også en pilot i klimanøytral bilproduksjon. Energiforsyningen til fabrikken var allerede i 2017 basert utelukkende på fornybare kilder. Når produksjonen av ID starter, vil alle produksjonsutslipp av COvære redusert til et minimum, og de gjenværende utslippene fra fabrikken og hele forsyningskjeden vil bli kompensert for gjennom offisielt sertifiserte klimaprosjekter.

The ID CROZZ er Volkswagens første elektriske CUV (crossover utility vehicle) – en fire-dørs kupé og SUV i ett. (Foto: VW)

Dette inkluderer den energikrevende batteriproduksjonen. Alle leverandører av battericeller har inngått avtale om å bruke «grønn» energi fra fornybare kilder i produksjonen.

– De enorme investeringene som nå gjøres i utviklingen av ID.-familien, viser at Volkswagen mener alvor med å bli verdensledende på elektrisk mobilitet. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være svært viktig for våre norske kunder. Dette vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Toppbilde: Volkswagen skal bruke 44 milliarder euro på en elbiloffensiv innen 2023.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen