Swerock kjører verdens første el-betongbil

Betongbilen er tatt fram i samarbeid med Volvo Trucks og lansert av Trafikverkets underentreprenør Swerock bruker allerede ECO-betong, nå skal også transporten blir miljøvennlig.

Volvo Trucks nå to helelektriske lastebiler sammen med ladeløsninger som skal testes i reell kundedrift – hos Peab-selskapet Swerock i Sverige.

– Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak, sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks.

– Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen.

Sjåføren forteller at det eneste som høres i førerhytten er knastringen fra dekkene. (Foto: Volvo Trucks)

 

Som en del av testingen utstyrer Volvo Trucks en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. I tillegg utstyres en elektrisk Volvo FMX-lastebil med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.

Mer miljøvennlig anleggsvirksomhet

Swerock bruker den elektriske betongblanderen i et infrastrukturprosjekt. Der bruker de allerede ECO-betong. Avhengig av bruksområde kan ECO-betong minske klimautslippene med opp til 50 prosent sammenliknet med tradisjonell betong.

Tanking – nei, lading. Swerock og Volvo Trucks tester helelektrisk transportløsning for anleggsbransjen. (Foto: Volvo Trucks)

Den nye transportløsningen kan minske kulldioksid-utslippene med drøyt 800 tonn årlig per lastbil, om man regner med 8300 kjørte mil per år og sammenlikner med en dieseldrevet lastebil. Ingen utslipp av NOx eller partikler blir det heller. Omgivelsene påvirkes mindre av elektrisk drevne kjøretøy, dette er bedre for sjåfører og mennesker som vistas rundt den. Luften blir renere, buller og vibrasjoner blir mindre, både i markedet og i selve bilen.

Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder, er mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort, i tillegg til den lokale miljøfordelen.

– Holdbarhetsspørsmålet er viktig før meg personlig, så det kjennes veldig kul att få være en av de første som er med om dette, sa Diana Karem Shwan, arbeidsleder for støpningen på prosjektet.

– Derfor er det ekstra morsomt når Swerock, som er en av våre underentreprenører i Olskroken lanserer en betongbil som går helt på el og som skal brukes innen delprosjekt Olskroken, sier Mira Andersson Ovuka i Trafikverket.

Toppbilde: I samarbeidet mellom Volvo Trucks og Swerock blir det brukt to helelektriske lastebiler: En Volvo FM og en Volvo FMX. Her er FM-en, en betongbil, på ladestasjonen. (Foto: Volvo Trucks)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen