Tog på hydrogen i Niedersachsen

Fra desember 2021 vil tog med hydrogendrift fra Alstom frakte reisende mellom Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude nord i Tyskland.

Toget heter «Coradia iLint» og er bygd av jernbaneprodusenten Alstom for den lokale transportmyndigheten i Niedersachsen (LNVG). Det skal bygges totalt 14 brenselcelletog ved anlegget i Salzgitter.

Hydrogentogene vil erstatte dieselmotorvognsettene (DMU) til transportmyndigheten Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (evb), og redusere de forurensende utslippene fra den daglige driften til null. Hydrogenforsyningen til toget skal sikres med en egen hydrogenstasjon fra Linde Group. Coradia iLint kan dekke opptil 1000 km på én tank, og kan nå en maksimal hastighet på opptil 140 km/t.

På vei mot utslippsfri mobilitet

LNVG, Alstom og Linde har skrevet under på kontrakter om levering av 14 brenselcelletog samt 30-års vedlikehold og energiforsyning i Wolfsburg.

LNVG skal kjøpe inn Coradia iLint-togene til sin egen kjøretøyflåte, og skal deretter leie dem ut til en jernbaneoperatør. Brenselcelletogene skal vedlikeholdes av Alstom i depotet til evb i Bremervörde, som vil bli utvidet for dette formålet.

– Fra nå av vil det være et reelt alternativ til dieseltog for ikke-elektrifisert jernbanetransport. Hydrogen og brenselceller er en ideell kombinasjon både for å beskytte klimaet, og for energi- og transportrevolusjonen, sa Olaf Lies, minister for økonomi og samferdsel i Niedersachsen.

Fra 2021 skal utslippsfrie Coradia iLint gå i regionaltrafikk nord i Tyskland.

De nye togene muliggjør lagring av energi og utslippsfrie skinnegående reiser. Vi finansierer innovative teknologier og bidrar med et bærekraftig tilskudd til energirevolusjonen innen transportsektoren. Jeg er glad for at Alstom vil bygge togene i Niedersachsen, og dermed ytterligere styrke produksjonsanlegget deres i Salzgitter, sa Lies

– Dagen i dag representerer et virkelig gjennombrudd i jernbanetransporten og et stort skritt på veien mot et rent mobilitetssystem. For første gang i verden vil et hydrogendrevet regionalt passasjertog erstatte dieseltog, og generere null utslipp med samme ytelse som et vanlig regionaltog og med en autonomi på opptil 1000 km, sa Gian Luca Erbacci, Senior Vice President for Europa i Alstom.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen