Zerokonferansen 2018: Norges rolle som foregangsland på elektrifisering av personbiler har internasjonal betydning. Et grønt skifte innen nyttetransport har latt vente på seg, men ting begynner å skje.
Et knippe av Norges største selskaper – Posten, Ruter, Veidekke, Tine, Sønnico, Umoe, Agder Energi og Coca-Cola – har gått sammen i GreenFleet, et pådriverprosjekt under Norge203040.
Under Zerokonferansen deltok flere sentrale aktører i en debatt på delseminaret ”Nyttetransport – klimaløsninger som duger.” Edward Jobson, Vice-President Electromobility i Volvo Trucks fortalt om konsernets planer for elektrifisering av lastebilflåten.
– Det er dyrt å utvikle slike løsninger, og vi må tenke langsiktig. Kundene har langt flere kjørte kilometer enn privatbileiere, det gir bedre inntjening, sa Jobson.
Også Jonas Nordh, Director Sustainable Transport i Scania mener elektrisk drift er bra, men pekte på at det tar tid utvikle drivverdige løsninger.
– Vi jobber derfor med flere alternative drivstofftyper. Biodrivstoff gir størst reduksjon i CO2, mens elektrisk drift er mest kost-effektivt. Brenselceller på hydrogen og elektriske motoveier er sannsynligvis også en del av løsningen, mener Nordh.

Tankbiler på kukraft
2025 har TINE har en ambisjon om å bli Europas mest klimavennlige meieribedrift. Målet innebærer konkrete og kraftfulle tiltak på transport og produksjonssiden.
– Vi er allerede et godt stykke på veien mot målet, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i TINE, Lars Galtung.
I 2017 startet Tine å fylle biogass fra egne melkekuer på nye transportbiler. Biogassen er produsert av Greve Biogass i Vestfold, som tar imot kumøkk fra 1400 kyr og blander dette med husholdningsavfall
GreenFleet-bedriftene etterspør nå klimavennlige tyngre kjøretøy, og peker på at myndighetene spiller en avgjørende rolle for å få med næringslivet på et raskere skifte til klimavennlige transportløsninger.
– Det har vært brukt sterke virkemidler i forhold til el-biler. Jeg håper at myndighetene følger opp med incentiver for å få på plass infrastruktur og gode markedsbetingelser for biogass basert på husdyrmøkk. Myndighetene har tidligere satt seg mål om å utnytte 30 prosent av husdyrmøkka til energiproduksjon. Tine vil gjerne hjelpe til med å nå den målsettingen, sier Galtung.

GreenFleet-bedriftenes klimamål
Ruter har mål om å bli fossilfri innen utgangen av 2020 og utslippsfri innen 2028. Posten og Bring skal kun benytte fornybare energikilder innen 2025. Tine har som mål å kun bruke fornybart drivstoff innen 2025. Veidekke skal drive virksomheten i tråd med Paris-målene. Umoe har en målsetning om en fossilfri bilpark innen 2025 i deres selskaper og Sønnico har som mål å anskaffe kun utslippsfrie servicebiler innen 2025. Agder Energi har som mål å gjøre transporten sin gradvis utslippsfri når bilavtaler fornyes og det finnes utslippsfrie alternativer. Coca-Cola har som mål å redusere klimautslippene med 50 % innen 2025 og kun bruke 100 % fornybar elektrisitet innen 2020.
Du må logge inn for å legge inn kommentar.