Utvikler verdens første hydrogen-elektriske ferge

Statens vegvesen og Norled AS inngikk tirsdag avtale om bygging av verdens første hydrogen-elektriske ferge. Den skal settes i drift på Hjelmelandsambandet i 2021.

– Dette er teknologiutvikling i verdensklassen. Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

– Med denne signeringen kommer arbeidet med verdens første hydrogenferge i gang. Jeg vil gratulere Statens Vegvesen og Norled, og ønske lykke til med gjennomføringen av dette banebrytende klimaprosjektet, sier leder i miljøstiftelsen ZERO, Marius Holm.

Grønt historisk vendepunkt

Utviklingskontrakten som Norled vant i skarp konkurranse med Fjord 1 og Boreal om utvikling, bygging og drift av en hydrogen-elektrisk ferje hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen.

– På Norleds vegne er jeg både stolt og ydmyk over å få være med på dette pioneer-prosjektet. Vi gleder oss til å samarbeide om nok et utviklingsprosjekt initiert av Statens Vegvesen. Dette representerer et grønt historisk vendepunkt både for Norled og resten av den maritime sektoren, sier styreleder Ingvald Løyning i Norled.

Styreleder Ingvald Løyning i Norled (t.v.) og vegdirektør Terje Moe Gustavsen signerer utviklingskontrakten. (Foto: Kunt Opeide/Statens vegvesen)

Statens vegvesen er løyve- og tilskuddsmyndighet for riksvegfergedrift og de fikk tilbud på tre gode løsninger, fra Norled, Fjord 1 og Boreal. Nå er det førstnevnte og deres samarbeidspartnere og leverandører som skal bringe prosjektet videre til operativ drift i 2021.

– Jeg er imponert over arbeidet som er nedlagt av rederiene og deres samarbeidspartnere.

Arbeidet har vært omfattende og mange aktører er involvert. Rederienes klasseselskaper, Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har vært viktige medspillere, sier Gustavsen.

Norge i verdenstoppen

Norsk maritim bransje er allerede verdensledende på bygging og utvikling av utslippsfrie skip i ulike fartøyskategorier. Nullutslipp i fergesektoren gir en utslippsreduksjon på 600 000 tonn CO2hvert år. – Offentlige anskaffelser er at det et av våre aller viktigste klimavirkemidler. Ved å øke etterspørselen etter utslippsfrie skip kan vi styrke den grønne konkurransekraften til bransjen ytterligere, sier Holm.

Arbeidet har knyttet sammen mye av det siste innen innovativ, klimavennlig og fremtidsrettet maritim teknologi. Aktørene har et godt utgangspunkt når de neste hydrogenprosjektene blir lansert rundt om i verden, sier Gustavsen.

– Konseptet for den nye hydrogenfergen ligger klart. Foran oss venter både utviklingsarbeid og detaljplanlegging. Jeg er trygg på at Norled vil levere et nytt innovativt produkt som blir en grønn milepæl med suksess for alle involverte parter, sier Løyning.

Toppbilde: Verdens første hydrogen-elektriske ferge skal settes i drift på Hjelmelandsambandet i 2021. (Foto: Norled)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen