Wärtsilä først i verden med trådløs lading av batteriferger  

Wärtsilä har satt i drift selskapets automatiske og trådløse induksjonsladesystem på hybridfergen MF «Folgefonn.

Dette er den første kommersielle fergen i verden som kan lade batteriene sine trådløst med høy effekt, og prosjektet representerer et viktig gjennombrudd i utviklingen av ladbare elektriske fartøy. Testene på den 85 meter lange MF Folgefonn ble utført i fergesambandet Jektevik – Nord-Huglo – Hodnanes i Hordaland rundt månedsskiftet august-september. Fergen eies av Norled, et av Norges største fergerederi.

Trenger ikke kabelforbindelse

Trådløs lading fjerner behovet for en kabelforbindelse mellom fartøyet og land, og sikrer og muliggjør dermed trygge tilkoblinger og frakoblinger til ladeenheten på kaien. Teknologien reduserer også vedlikeholdet, siden det ikke blir noen slitasje på fysiske ladekabler. Det integrerte Wärtsilä-systemet er basert på induktiv kraftoverføring, og kan overføre mer enn en megawatt effekt.

Wärtsilä-systemet er konstruert for å opprettholde en effektiv kraftoverføring på avstander opptil 50 centimeter mellom de to ladeplatene, som er bygget inn i henholdsvis skipssiden og ladeenheten på land. Ingen andre trådløse ladesystemer er like kraftige, eller i stand til å opprettholde overføringen av energi på en slik avstand.

– De siste årene har trådløs lading blitt innført for biler, busser og tog. Vi har nå gjort dette mulig for fartøy til sjøs. De viktigste fordelene for kundene er opptil 20 prosent bedre utnyttelse av tilgjengelig ladetid, økt driftssikkerhet og større systempålitelighet. Det er en pågående trend at ferger utstyres med batteridrevet og hybrid fremdrift, siden denne typen fartøy er spesielt berørt av miljøkrav. Trådløs lading vil derfor skape betydelig verdi for operatører av hybridferger, sier Ingve Sørfonn, Senior Technical Officer E&A, Wärtsilä Marine Solutions.

– I Wärtsilä fokuserer vi på ferger med trådløse lading, et segment av transportbransjen som er godt egnet for slik teknologi på grunn av rutetabeller med korte stopp for ombord- og ilandkjøring. Den trådløse laderen er et nyskapende og fremtidsrettet tillegg til våre hybridløsninger, som vi skal fortsette å utvikle videre i tråd med kundene sine behov, sier Cato Esperø, Sales Director, Wärtsilä Norway.

Det trådløse ladeprosjektet er delvis finansiert av Innovasjon Norge.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen